Marketing, vývoj a hosting – tři disciplíny e-commerce pod jednou střechou

Lukáš Havlík   6. 6. 2019


Pod střechou jednoho igloo spojujeme marketing, vývoj a hosting. Přečtěte si, proč tuhle roztříštěnost považujeme za jednu z hlavních výhod naší firmy a jaké přínosy má pro klienty a zaměstnance.

Komplexní služby přináší značnou úsporu času, a často i peněz. V supermarketu seženeme všechno od rohlíků přes lak na vlasy až po motorový olej, v autoservisu nám s výměnou pneumatik vyčistí interiér a když hotel, tak ideálně s restaurací a wellnessem. Proč tedy podobnou věc nevyžadovat i od on‑line agentury? V igloonetu spojujeme marketing, vývoj a hosting a našim klientům i zaměstnancům to přináší řadu výhod.

Rychlý vhled do historie igloo

igloonet založili na počátku tisíciletí tři kamarádi, tehdy stál čistě na základech správy sítí, hostingu a vývoje. A i když by to znělo líbivěji, nezačínali jsme v garáži nad zaschlou skvrnou motorového oleje přikrytou krabicí s harampádím, nýbrž v malé brněnské kanceláři na Karásku 5.

Firma postupně rostla, přicházeli noví zákazníci a s nimi i nové příležitosti. Stále častěji se objevovaly poptávky na vývoj webů/e‑shopů a v roce 2011 jsme začali i s marketingem. Ten u nás založil Jindřich Fáborský, kterého můžete znát jako pořadatele Marketing Festivalu.

Dnes je z nás etablovaná brněnská agentura s desítkami zaměstnanců a širokým portfoliem klientů s tak různorodými požadavky, jaké si jen dokážete představit. Řešíme je v rámci tří oddělení buď zvlášť, anebo dohromady a komplexně.

Vývoj se zaměřuje na B2B i B2C e‑shopy a webové aplikace. Hosting zajišťuje správný a plynulý chod všech webových projektů, spravuje vlastní i virtuální servery. V rámci marketingu pak řešíme kromě tvorby strategií a čistě výkonových kampaní také automatizace a datové analýzy.

“Při řešení prakticky čehokoliv, co se týká on‑line projektů, potřebujeme nejprve rozmyslet, jestli má navržené řešení vůbec smysl (UX a částečně marketing), poté jej realizovat (vývoj), a také zprovoznit a průběžně udržovat (hosting). Především ho pak musíme dostat k lidem (opět marketing). Nejde vypustit žádný krok, proto nám pomáhá, že vše můžeme řešit rovnou s lidmi, kteří jsou na sebe zvyklí a mají různé úhly pohledu.”

Ondra Kudlík, jednatel a vedoucí hostingu

Přinášíme komplexní řešení

Potřeby on‑line propagace a vývoje se dnes v mnoha oblastech překrývají. Jde o dva složité, rozvětvené světy tvořící fluidní vzájemnost, obzvlášť ve výkonnostním marketingu. Bez reklamy se o novém e‑shopu nikdo nedozví, bez kvalitního a funkčního webu na něm nakonec nikdo nenakoupí.

Stojíme si za tím, že při tvorbě a rozvoji on‑line projektů je zásadní úzké provázání jednotlivých profesí. Mnohaletá praxe ukázala, že jen to zajistí nejlepší možné řešení komplexního úkolu a nejlepší výsledek. Proto disciplíny marketingu, vývoje a hostingu spojujeme pod jednou střechou.

“Vývoj a marketing bereme jako spojité nádoby, které se vzájemně ovlivňují. Spousta změn na webu vychází z podnětů od marketérů, podobu změny pak ovlivňuje analýza chování uživatelů. Zásadní výhoda je, že náš byznys chápe igloonet napříč odděleními jako celek. Pokud bychom ho museli vysvětlovat zvlášť třem agenturám, bylo by to o dost složitější, snad i nemožné.”

Michal Zorník, web&graphic designer, Snowboard Zezula

Šetříme čas, a tedy i peníze

Vzpomeňte si, kdy naposledy jste museli komunikovat s několika agenturami nebo externisty a neustále mezi nimi přeposílat vzájemné požadavky. Bavilo vás to? Ke kolika chybám v komunikaci došlo?

A přišli jste na to, komu nakonec zadat třeba tvorbu nové e‑mailové šablony? Marketérovi, grafikovi nebo snad vývojáři? Anebo všem třem zároveň? Do toho dozajista řešíte různé systémy řízení projektů, různé zvyklosti, různou míru odpovědnosti. Připočtěte si čas strávený neustálým ježděním po schůzkách a e‑mailováním… Už vidíte výhody propojení?

Třeba schůzky plánujeme tak, aby zákazníkům ušetřily co nejvíce času a současně přinesly co největší posun. Na jednom setkání můžeme probrat jak úpravu marketingové strategie, tak implementaci nových funkcionalit e‑shopu či další zrychlování webu. 

Úkoly ze schůzky pak putují rovnou do projektového nástroje Redmine, kam má přístup i klient. Kdykoliv si může zkontrolovat postup domluvených věcí, přidávat nové úkoly či upravovat prioritu těch současných. Jediný společný projektový systém je důležitým pojítkem i podmínkou pro zdárný výsledek.

Rychlost při řešení úkolů jde ruku v ruce se samotnou efektivitou. Propojení oborů přináší suma sumárum nižší potřebnou investici času a peněz. Rychlejší vyřešení dokáže naopak dříve generovat zisk. To platí, ať už jde o nasazení mailingových kódů, přechod na HTTPS, real‑time propagaci, anebo rovnou spuštění nového e‑shopu.

“Nevím o rychlejší interakci mezi marketingem, vývojem a hostingem než v igloo: dělí nás jen 18 schodů. 🙂 Při práci máme prakticky okamžitě k ruce vývoj adaptovaný na potřeby marketingu (např. řešení datalayeru, specifických požadavků feedů apod.) a hosting, upravující fungování stránek v návaznosti na plánované kampaně s vysokou náročností na výkon serverů.”

Klaudie Semelová, projektová vedoucí

Další praktické výhody propojení

Možnost přímé a okamžité reakce lidí ze všech oddělení je nenahraditelná. Velmi rychle zjistíme, zda klientův požadavek zahrnuje práci víc oddělení a případnou komunikaci a koordinaci si už pořešíme mezi sebou. K zákazníkovi se dostane až konkrétní návrh řešení s jednou cenovkou.

“Pro mě jako klienta je velmi pohodlné schválit konkrétní úpravu. Oddělení si to vyřeší mezi sebou a já vidím až výsledek. Další výhoda je v tom, že se třeba marketing nemůže vymlouvat na správce e‑shopu. Něco nefunguje jak má? OK, zařiďte si to mezi sebou.”

Michal Široký, spolumajitel Planety Her

Bavíme‑li se o rychlosti a efektivitě, nemůžeme opomenout ani rostoucí roli automatizací. V této oblasti je spolupráce s vlastním vývojem k nezaplacení.

“Při práci na marketingových automatizacích nejsme odkázáni jen na existující řešení a volně dostupné skripty, ale díky vývoji můžeme využívat přímo API jednotlivých reklamních systémů. Vlastní webové aplikace pak jednoduše spustí kolegové z hostingu a postarají se také o zabezpečení a plynulý chod.”

Adam Šilhan, Google trenér pro automatizace

Větší nároky na zaměstnance

Přímým důsledkem více služeb pod jednou střechou pro zaměstnance a nepřímým pro zákazníky je vzájemné vzdělávání a rozvoj ve všech disciplínách. Například marketér získává přirozený přesah do procesu tvorby e‑shopu, vývojář dokáže lépe pracovat se zákaznickou analytikou, všichni pak čerpají od hostingu.

“Hosting bývá často na okraji zájmu klientů, přitom má zpravidla zásadní dopad na jejich byznys. Jak z pohledu technického, jako je například rychlost načítání stránky, tak z pohledu bezpečnosti dat, na kterou si v igloo potrpíme. Ztráta či krádež dat přitom mohou mít poměrně nepříjemné následky.”

Michal Polášek, jednatel

V celé firmě dochází k přirozenému mísení myšlenek a vůbec procesů myšlení, znalostí, nápadů, zkušenosti, návyků i stylů práce. Výsledkem je vzdělaný a kompetentní tým s širokým přesahem.

Pokud člověk komunikuje s klientem, vždy má alespoň základní přehled o všech disciplínách v igloonetu. I když u nás zákazník využívá jen jednu službu, v ostatních mu dokážeme často nezištně poradit, případně ho upozornit na konkrétní chyby (například na webu). Ba co víc, dokážeme nabídnout i konkrétní řešení.

Markeťáci také mohou pracovat přímo v administraci e‑shopů, vytvářet si vlastní podstránky pro propagaci nebo okamžitě poměřovat výkon produktů a kampaní vůči jejich aktuálním maržím. Projektoví vedoucí pak rovnou plánují a prioritizují napříč odděleními. Počet výhod samozřejmě roste s počtem činností, které pro klienta děláme.

Máte‑li k našemu fungování jakékoliv dotazy nebo chcete rovnou naše řešení vyzkoušet, dejte vědět. Rádi u kávy či oběda probereme vše napříč vývojem, marketingem či hostingem.