Nákupy přes internet rostou v době karantény přímo raketovým tempem a mnoho firem zvažuje urychlený vstup do on-line prostředí. Jaké jsou vaše možnosti a na co si dát pozor?
On-line prodej v ČR roste rychleji než v předchozích letech a v době karantény nasadil ještě vyšší tempo. Je to logické – kamenné prodejny jsou stále zavřené a někteří lidé se budou i po znovuotevření sociálně distancovat. Část zákazníků, která doteď nenakupovala on-line, navíc pravděpodobně změní své chování a některé nákupy přesune na internet. Sami se můžete podívat, které produktové kategorie právě zažívají boom. Vypadá to, že těžko přijde lepší doba pro urychlení vstupu do on-line prostředí než teď. Každou firmu ale čekají jiné problémy a výzvy.
Vstup z nuly
Nemáte zatím zázemí (kamennou prodejnu, fyzický podnik), nemáte tedy ani stávající zákazníky a nikdo o vás neví. Že je teď dobrá doba na vstup do on-line ještě neznamená, že to budete mít jako začínající e-shop / e-commerce obecně jednoduché.
Nezbytné minimum, bez kterého byste se dál posouvat neměli, je udělat si alespoň základní průzkum. Zjistíte, jak je na tom konkurence a ověříte si zájem potenciálních zákazníků. Způsobů jak k tomu přistoupit je více, základ je ve všech případech stejný – na začátku musíte být minimálně schopni říct, jak hodláte získávat zákazníky a proč by měli nakupovat právě u vás.
Už off-line fungujete - menší a střední firmy
Jste menší nebo střední podnik, zákazníci vás znají a nakupují u vás. Pokud jste lokální podnik, je rozumné využít známosti v okolí. Jakmile spustíte e-shop / on-line službu, dejte o sobě vědět lokální kampaní a začnete komunikovat se současnými zákazníky (důraz na e-mailing). Pokud máte dobré reference a spokojené zákazníky, i tak málo vám nejspíš bude na lokální úrovni stačit a uchytíte se. Do velké míry budete kanibalizovat na svých prodejích z kamenných prodejen (pro lepší zvuk tomu říkejme omnichannel ;)), ale pomůže vám to vykrýt část prodejů v době, kdy k vám zákazník z nějakého důvodu nemůže zajít (Siko má v době zavřených prodejen například vykryto 70 % tržeb).
Hned dalšími potenciálními zákazníky jsou ti, co se odstěhovali, ale rádi u vás nakoupí z nostalgie. Minimálně u studentských měst bych tento aspekt určitě nepodceňoval, u našich klientů ho hezky vidím například na Planetě Her či u Snowboardu Zezula. Nejen čeští zákazníci velmi slyší na dopravu zdarma, proto je dobré s lokálními kampaněmi pokračovat dlouhodobě a vyzdvihnout možnost vyzvednutí na pobočce.
Jestli se vám podaří uspět na celorepublikové úrovni (či dokonce expandovat) je podobná otázka jako u někoho, kdo začíná úplně od začátku. Budete se potkávat s on-line hráči, kteří si na internetu už vytvořili silné zázemí - záleží tedy na tom, jestli se vám podaří přinést zákazníkovi větší hodnotu než konkurence. Tak jako tak jste v daleko lepší startovací pozici než někdo začínající od nuly: máte nějaká zákaznická a produktová data, víte jaké produkty fungují a co na vás zákazníci oceňují.
E-shop
Jestli jste menší či střední firma, nejspíš nemá smysl jít rovnou do e-shopu na míru za milion+. Pro začátek vám postačí pronájem krabicového řešení (Fastcentrik, Shoptet, Shopify), nebo generický e-shop na opensource platformě (Magento, Prestashop).
Pokud to s prodejem na internetu myslíte vážně, pravděpodobně vám toto řešení začne být těsné a časem půjdete do vlastního. V takovém případě je dobré vyhnout se vendor lock-inu. Zvolte si proto platformu, která vám při přechodu umožní jednoduchý export databáze objednávek, zákazníků a obsahu.
Marketplace
Pokud jste v minulosti chtěli prodávat on-line, museli jste si založit vlastní e-shop. Dnes můžete stejně jako v případě služeb (např. Dámejídlo, Nejřemeslníci) využít obchodní platformu někoho jiného. O marketplace se v současné době snaží více hráčů, jedinou zatím otevřenou spustil Mall.
Výhody marketplace
- nemusíte řešit propagaci, o návštěvnost se stará marketplace;
- obvykle rychlejší a jednodušší než spuštění vlastního e-shopu.
Nevýhody marketplace
- vaše značka se ztrácí, zákazník většinou vnímá pouze značku marketplace;
- poplatky za prodej můžou být vyšší, než za kolik byste získávali zákazníky sami.
Pokud jste menší výrobce či distributor, může být marketplace zpočátku lepší volbou. Ve většině případů ho spustíte výrazně dříve a levněji než provizorní e-shop + začínáte prodávat v podstatě hned po zapojení. Nemusíte například čekat, než se rozběhnou kampaně. Zda se přidat do marketplace je tak hlavně strategická otázka směřující k tomu, kam chcete se značkou dlouhodobě směřovat.
Určitě si dejte pozor na to, zda můžete se zákazníky po nákupu komunikovat (posílat jim vlastní newsletter, nabízet další produkty) a čí budou prodejní data.
Už off-line fungujete - velká firma
Fungujete celorepublikově, máte síť prodejních míst a spousty zákazníků. Máte tedy velkou výhodu v tom, že jste známí nejen lokálně a máte nesrovnatelně více dat. Ruku v ruce s velikostí však úměrně roste i komplexita vstupu do on-line prostředí. Potřebujete totiž řešení, které bude schopné odbavit tisíce objednávek denně tak, aby to zvládla nejen platforma technicky, ale i vy procesně.
Menším a středním firmám do velké míry stačí, když se zaměří na to, jak nejlépe přesvědčit zákazníky ke koupi a jak jim co nejvíc usnadnit nákup. Vy musíte věnovat daleko více pozornosti tomu, jak zjednodušit vlastní práci s e-shopem, tedy jak zlepšit veškeré procesy spojené s administrativou objednávek, napojením na dodavatele nebo logistikou.
Provizorní e-shop na míru
Jak vyřešit rozpor mezi tím, že spuštění poctivě vyvíjeného e-shopu na míru (tedy se všemi „pre-analýzami” a testováním) trvá vyšší měsíce a vy potřebujete být online co nejrychleji?
Řešení je zde naštěstí celkem jednoduché. Velkou výhodou e-shopu na míru je právě jeho upravitelnost. Každé studio vyvíjející e-shopy by mělo být schopno agilního fázovaného spouštění. Jako ideální řešení tedy vidím e-shop na míru v úplně základní podobě, který dokážete spustit už za pár týdnů. Jen pozor, ať při tom nepodceníte jednoduchost nákupu a nedopadnete jako IKEA (i ta ale e-shop dotáhla do použitelného stavu). Co tedy nesmí chybět?
- provizorní architektura stránek;
- základní popisy zboží a kategorií;
- jednoduchá grafika;
- funkční objednávkový proces s napojením na interní systémy - neházejte zákazníkovi klacky pod nohy ani v základní podobě;
- XML exporty pro napojení na základní kampaně - Google nákupy / Sklik produktové inzeráty, dynamický remarketing, zbožové srovnávače, automatický e-mailing.
Prvotní verze nemusí ani prodávat celý sortiment, můžete se zaměřit jen na ty nejprodávanější produkty / kategorie či na ty jednoduše expedovatelné. Provizorní verzí to samozřejmě nekončí, co nejdřív musíte dodělat výzkum, podle dat upravit architekturu stránek a všechno průběžně testovat.
Fázované spouštění nemá jen výhody. Připravte se na to, že e-shop při spuštění nebude zdaleka tak vymazlený, jako kdybyste ho s plnou parádou spouštěli o rok později. Celková cena bude také nejspíš vyšší, jelikož některé věci budete muset v průběhu vícekrát předělávat. To hlavní však je, že místo abyste čekali na spuštění finální verze, tak budete už o rok déle přes e-shop prodávat! Za rychlé spuštění nejspíš získáte nějakou publicitu, dřívější prodeje vám vykryjí zvýšené náklady, a navíc budete celou dobu sbírat data k tomu, co vám funguje a co ne. Pokud budete celou dobu pracovat s daty a poctivě testovat, za rok se dočkáte mnohem funkčnější verze, než kdyby se vše vyvíjelo pod pokličkou.
Už on-line jste, ale nedaří se
Pokud jste už krok do on-line světa před nějakou dobu udělali, ale web vám nepřináší objednávky, nejspíš je něco špatně (tedy za předpokladu, že nejste cestovní kancelář). Dost možná jste vykopli provizorní verzi, která však v tomto stavu zůstala; u návrhu jste řešili spíš estetickou stránku než tu funkční nebo jste čekali, že si vás zákazníci najdou sami. V takovém případě se doporučuju zastavit a pustit se do pořádného zhodnocení propagace, analýzy konkurence nebo zákaznického výzkumu. Ideální je samozřejmě udělat vše profesionálně, ale pokud si budete svépomocí „povídat” se zákazníky a průběžně sledovat konkurenční firmy, je to násobně lepší, než nedělat nic.
Naše závěry
Jakmile spustíte vaše on-line řešení, jste teprve na začátku cesty. Aby u vás začali zákazníci nakupovat, je potřeba dát světu vědět, že existujete. V průběhu času také začnete objevovat prostor pro vylepšení – díky uživatelskému testování uvidíte problémy, se kterými se vaši zákazníci potýkají, z prodejních dat zase odhalíte, že se některé produkty neprodávají tak dobře jako v kamenném obchodě. Díky webové analytice a monitoringu můžete přijít na to, že se některé stránky načítají moc pomalu nebo že nemáte ideálně otextované kategorie. A samotným fungováním e-shopu můžete zjistit, že máte příliš práce s administrací objednávek a potřebujete ji zjednodušit. To jsou jen některé z věcí, které budete pravděpodobně dál řešit.
V igloonetu pokrýváme on-line svět od nastavení infrastruktury (devops / hosting) přes vývoj řešení až po propagaci, a tak řešíme různé aspekty vstupu do on-line celkem často. Je to dlouhodobá záležitost. Po velkém boomu menších e-shopů (který stále pokračuje) začaly s přesuny tradiční společnosti. V posledních letech jsme si například všimli většího zájmu výrobců a distributorů o on-line řešení B2B prodeje u značek, které nechtějí (nebo nemůžou) prodávat zákazníkům přímo.
S počátkem uzavření obchodů začal být nejdůležitějším faktorem čas. I my jsme tak trochu upravili náš záběr a s menšími klienty řešíme provizorní e-shopy na Prestashopu, kde zvládáme spuštění včetně základního napojení za 3 pracovní dny. Teď se postupně budou otevírat prodejny (či se o tom alespoň mluví) a firmy nechtějí přesun do on-line tolik uspěchat. Celkové nákupní chování a české e-commerce prostředí se neustále mění a málokdo chce zůstat pozadu.
K různým úskalím a možnostem vstupu do on-line připravujeme další články a chci, aby byly, co nejužitečnější. Pokud vás něco konkrétního zajímá, dejte mi vědět.