Naučte se analyzovat uživatele na Facebooku

Ondřej Král   1. 12. 2020


Naučte se používat nástroj Audience Insights a zanalyzujte vaše fanoušky nebo rovnou celou facebookovou populaci. Je zcela zdarma a umí toho víc, než se na první pohled zdá.

Facebookový Business Manager není jen Správce reklam. Skrývá celou řadu užitečných nástrojů, se kterými zlepšíte výkon svých kampaní. Pojďme si některé postupně představit a ukázat v praxi.

Analyzujte facebookové uživatele

Začneme Přehledy pro okruhy uživatelů (anglicky Audience Insights, dále jen Přehledy). Tento jednoduchý pomocník analyzuje chování uživatelů Facebooku a zdarma vám řekne:

  • KDO jsou,
  • CO je zajímá,
  • KDE žijí,
  • JAK Facebook používají.

Velkou výhodou je, že pro používání Přehledů nemusíte mít vlastní byznys jako u Google Analytics. Umí sice analyzovat data o fanoušcích vašich facebokových stránek, stejně tak se ale dostanete k informacím o všech uživatelích této sociální sítě. Můžete je pak dále filtrovat na základě geografických a demografických údajů nebo zájmů.

K čemu jsou takové přehledy vůbec dobré? Hodí se třeba pro:

  • průzkum trhu při rozjezdu nového byznysu,
  • přípravu na zahraniční expanzi,
  • zpřesnění cílení u reklam,
  • analýzu konkurence,
  • hledání influencerů a webů pro spolupráce.

Přehledy najdete v Business Manageru v záložce „Analýzy a reportování“.

Zvýrazněné Přehledy pro okruhy uživatelů v seznamu nástrojů Business Manageru

Než začneme, v lokalitě si změňte přednastavené Spojené státy na Českou republiku (funguje i úroveň města nebo kombinace několika států). Jen pozor, pokud je zadaný okruh uživatelů příliš malý, stránka zůstane bílá. Nezobrazí se vám žádná chybová hláška, což může zpočátku mást.

Ukázka bílé stránky při malém okruhu

Chci zobrazit mužské fanoušky své stránky ve věku 18‑20 let. Okruh je ale příliš malý.

Přehledy v praxi

Praktické použití Přehledů vám ukážu na příkladu našeho klienta Helcel nábytek, který prodává nábytek za akční ceny. Pro začátek musím v levém menu zadat jeho facebookovou stránku.

Okno pro vložení facebookové stránky

Nejdřív se zobrazí základní demografické údaje. Na první pohled to není nic nového, informace o věku a pohlaví fanoušků se dozvím i v Přehledech přímo u stránky. Navíc tu ale mám data k rodinnému stavu a dosaženému vzdělání. U každého segmentu také vidím, jak si údaj vede v porovnání s facebookovým průměrem. Helcel má třeba jen 20 % svobodných fanoušků (podprůměr), nemusím se tedy bát tvořit příspěvky zaměřené na manželské postele a společné ložnice – 80 % sledujících je možná cílovka.

Poznejte své fanoušky

Mnohem zajímavější je karta To se mi líbí stránky. Dostáváme tu výpis facebookových stránek, které jsou pro zvolený okruh uživatelů nejvíc relevantní. Nástroj přitom zohledňuje jejich velikost, společné fanoušky a afinitu (kolikrát je oproti průměru větší šance, že uživatel stránku „lajkne“). V prvním přehledu jsou výsledky na základě kategorií, následně podle jednotlivých stránek.

U Helcela vidím v první desítce samé konkurenty – Nábytek-kuplevně.cz, Sconto nebo Jenu. Co mi to říká? Jeho fanoušci bohužel nejsou unikátní sněhové vločky, ale podobají se fanouškům ostatních nábytkářů. Ve sloupci Okruh uživatelů si můžu pro zajímavost zkontrolovat, kolik mám s kterým konkurentem společných sledujících.

Seznam relevantních stránek pro fanoušky Helcel nábytek

Relevantní stránky pro fanoušky Helcel nábytek

Kategorie mi v tomhle případě neřeknou moc víc – fanoušci Helcela se točí kolem nakupování nábytku, slev a zařizování domácnost. Až na 26. místě je příbuznost s Mimibazarem, což by mohl být potenciální prostor pro inzerci. Data fanoušků ještě doporučuju porovnat s obecnou analýzou podle zájmů (Nábytek atp.). Zjistíte, jak moc se podobáte „průměru“.

Jak tedy výše zmíněné výsledky využít v praxi? Pokud moje cílovka nejvíc připomíná zákazníky konkurence, podívám se do Správce reklam, jestli na ně můžu cílit. Jde to! V seznamu zájmů jsou třeba IKEA, Jysk nebo XXXLutz.

Ukázka cílení na konkurenci

Rozjíždíme nový byznys

Nábytek patří mezi dost obecné kategorie, pojďme si tedy Přehledy ukázat na specifičtějším segmentu. Dejme tomu, že si chci založit nový e-shop s videohrami a zajímá mě profil mých budoucích zákazníků. Ještě nemám vlastní FB stránku, budu proto pracovat s daty na úrovni celé ČR – do zájmů zadám Playstation 4, Xbox a Nintendo. Co užitečného mi Audience Insights o uživatelích poví?

  • 84 % jsou muži a 78 % z nich je mladší než 35 let. Nemám ze startu moc peněz na reklamu, tyhle údaje proto rovnou použiju při cílení.
  • Hráči mají logicky rádi 2 největší specializované prodejce JRCXzone. Tohle bude má hlavní konkurence a musím se blíž podívat, jak fungují. Čím se odliším?
  • Sledují Alžbětu Trojanovou, Game Page, hrej.cz a kupu dalších stránek. Během pár vteřin dostanu seznam relevantních influencerů a nemusím trávit hodiny googlením.

Díky filtrům se dá vybraná cílovka ještě zúžit – můžu se podrobněji podívat na profil 16 % ženských uživatelek nebo zjistit, zda se liší oblíbené stránky mezi svobodnými a zadanými muži.

Mí Sokolované mi rozumějí

Vraťme se ale zpátky k Helcel nábytek a pojďme na třetí kartu Lokalita. Ta nám ukáže města, odkud má stránka oproti průměru nejvíc fanoušků. Jak vidíte v tabulce níže, u obyvatele Sokolova je 3,3krát větší šance, že bude Helcelovým fanouškem než průměrný Čech. Pro USA jde o super nástroj, u našich malých městeček je praktické využití horší.

Seznam měst s největším počtem fanoušků oproti průměru

Přesto se ale v datech občas dá najít nějaký vzorec. V tomhle případě ve 20 „nej“ městech vidím 12 záznamů z Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje, tedy z nejchudších regionů. Docela dává smysl, že se levný nábytek kupuje právě tam. Určitě bych měl tohle cílení otestovat v reklamě. Sluší se doplnit, že Helcel má v Moravskoslezském kraji 2 prodejny, což může vést ke zvýšenému zájmu.

Velký Facebook se dívá

V poslední kartě Aktvita zjistíme, jak se vybraní uživatelé chovají v rozhraní Facebooku. Frekvence aktivit ukazuje medián toho, jak často za posledních 30 dní něco lajkovali, komentovali nebo sdíleli. U každé metriky máme i porovnání se všemi uživateli. Za pozornost určitě stojí poslední sloupec Reklamy, na které lidé klikli, tedy medián toho, jak často klikají na reklamu. Fanoušci Helcela například klikají o 140 % častěji než mediánový uživatel.

Grafy k tomu, jak Helcelovi fanoušci používají Facebook

Pokud si mapujete trh a naopak zjistíte, že vybraná cílovka na reklamu kliká mnohem méně, zpozorněte. Bude mnohem těžší ji zaujmout.

V posledním grafu vidíme, z jakých zařízení se uživatelé k Facebooku připojují.

Grafy k zařízením, z kterých se uživatelé připojují k Facebooku

Tady jsou závěry docela jasné – více než polovina používá čistě mobil. Texty u reklam proto musím optimalizovat hlavně pro telefony.

A jsme u konce. Demografii, zájmy i lokality můžete libovolně kombinovat a hledat tu ideální cílovku pro vaše reklamy. Až budete spokojeni, zelené tlačítko Vytvořit reklamu vám ve Správci reklam automaticky připraví novou kampaň se všemi zadanými kritérii.