Vlastní projektový canvas:
Koncentrujte projekty do 20 bloků

Vedete nebo kontrolujete několik projektů a šiklo by se vám kondenzovat všechny informace na jedné stránce? Nám taky. Navrhli jsme proto upravený projektový canvas, který kombinuje základní charakteristiky projektu s těmi strategickými a rozvojovými. Nabízíme ho ke stažení zcela zdarma.

Proč vlastní canvas?

Štíhlé modelové šablony jsou tu s námi už řadu let. Nejspíš znáte poměrně rozšířený a používaný Business Model / Lean Canvas (spolu s Value Proposition Canvas dostupný třeba zde), na nějž v podobném principu navázaly modely pro řízení značky, leadership nebo třeba projektový management (spousty z nich najdete interaktivně třeba tady). 

I pro nás byl jedním z hlavních zdrojů inspirace pro vlastní řešení. K obecnějším blokům jako Tým, Rozpočty či Rizika jsme připojili další oblasti, například Sekundární přínos projektu, jeho Příležitosti nebo Priority. Finální 20blokový canvas díky tomu dokáže pokrýt velké množství důležitých informací, s nimiž pravidelně na marketingu pracujeme. Stačí k tomu přitom jediný list (virtuálního) papíru.

Na canvas samozřejmě navazují podrobnější dokumenty, zápisy a analýzy (typicky třeba pro blok Cílovky (persony)), do nichž v případě potřeby můžeme dál nahlížet. Gró ale máme pokupě – canvas se tím pádem stává základnou jak pro popis projektu, tak pro jeho další směřování a posun. Právě rozvoj projektu nám v původním modelu chyběl, přitom ho pravidelně řešíme.

Komu by se mohl hodit?

Účel, cílovky, priority

Z čeho se náš canvas vlastně konkrétně skládá? Jde o mix základního popisu projektu a jeho strategických částí seřazených do určité míry chronologicky (možná tím pádem trochu proti tradici modelů canvas) zleva doprava a shora dolů tak, aby na sebe přirozeně navazovaly i v rozmýšlení. Vše směřuje zejména ke kvalifikovanému seřazení priorit.

Zde je potřeba říci, že canvas neprošel nějakým sofistikovaným prototypováním mimo naše (on‑line marketingové) prostředí. Je proto možné, že vám v něm nějaká kategorie bude přebývat a jiná zase chybět, seřazení vám také nemusí dávat smysl. Klidně si canvas libovolně upravte (a to i prostorově), sám nemůžu slíbit, že naše verze bude za rok vypadat úplně stejně a ponese stejné bloky. 🙂

Před následujícím popisem jednotlivých oblastí si náš canvas stáhněte (najdete ho na konci článku), bude to pro vás mnohem přehlednější.

Úvodní popis projekt

Obecné strategické kategorie

Cíle a priority

 

A je to! 🙂 Zhustili jsme spoustu zásadních informací na jednu A4 (s případnými odkazy na podrobnější informace jinam). Pro dlouhodobé a rozjeté projekty nemusí jít o nic složitého, u nových projektů s nedostatkem informací a znalostí klienta to může být naopak zajímavá výzva. Canvas vám minimálně ukáže, co všechno ještě nevíte a měli byste znát.

Co když ale přijde krize typu COVID19, to je nám pak půlka canvas k čemu, ptáte se? Máte pravdu, u plánů už to tak ale většinou bývá, že se v průběhu dle vnějších i vnitřních podmínek musí měnit a upravovat. Úvodní části canvas jsou rigidnější a v čase se nemusí tak pozměňovat, zbylé mohou být proměnlivější. Klidně je průběžně aktualizujte, anebo ještě líp, vytvořte si kopii původního souboru a v ní data upravujte. Na konci zvoleného období pak můžete soubory porovnat a vyhodnotit si, jestli byly změny správné, proč k nim docházelo a zda jim nejde příště předejít.

Pokud v současném canvas vidíte mouchy nebo vám nějaká sekce přímo nesedí či jiná chybí, dejte mi vědět. Sám mám za cíl jej dále vylepšovat (třeba i dle původní teorie). Také rozumím, že někomu jde do oka spíš chronologický soupis než prostorové vyplnění – bloky si klidně rozdělte pod sebe, rozšiřte je a přidejte další. Tím ještě zvýšíte komplexitu.

Jak už doufám vyplývá z textu, canvas nemá projekt všeobjímat od začátku do konce. K tomu používáme třeba checklisty, diagramy a další procesy (o nich třeba příště). Má spíše shlukovat důležité informace potřebné pro chápání potřeb klienta a celkový rozvoj projektu. S tím souvisí, že se náš konkrétní canvas nemusí hodit pro všechny typy projektů (například pro ty malé s jednou prioritou). I tak věřím, že v něm najdete alespoň špetku inspirace.

Byl vám odeslán potvrzovací e-mail. 
Líbil se vám článek? Díky za sdílení.
Exit mobile version