Rozhovor: Brian Carter - 1. část

Irena Šovčíková   22. 8. 2012


Dlouhodobě nehledáme inspiraci a zkušenosti jenom v ČR, ale zajímáme se o obsah ze zahraničí, navštěvujeme zahraniční konference a komunikujeme s markeťáky z Británie, USA i dalších zemí. Napadlo nás, že by nebylo špatné, inspiraci a zajímavé názory šířit dále, třeba formou rozhovorů se zajímavými zahraničními lidmi z oboru. A začneme pěkně zostra, hned prvním zpovídaným je Brian Carter, světově uznávaný expert na online marketing, přispěvatel na Mashable, Search Engine Journal a několik dalších stránek, autor knihy The Facebook Marketing, speaker a mnoho dalšího.

Začněme s jednoduššími otázkami, můžete nám dát příklady opravdu skvělého marketingu na sociálních sítích?

Nechci vypadat jako právník, ale jsou v tom rozdíly. Pokud to berete podle rentability, napsal jsem o tom asi před rokem článek na Search Engine Journal. Zabýval se 3 případovými studiemi kampaní zaměřených na ROI (článek najdete zde).
ROI ale není všechno, já právě dělám se Světovou zdravotnickou organizací na projektu Women Create Life. Snaží se zlepšovat podmínky ženám po celém světě a mně na tom přijde zajímavé, že se pokoušíme získat fanoušky na Facebook stránky ze zemí, jako je Pákistán, Afghánistán, Indie. Jsou to země, kde je získání fanouška poměrně dost levná záležitost a zároveň je v nich potřeba hodně humanitární pomoci. Daří se nám tam tvořit velmi zajímavé příspěvky, které získávají spousty interakce. A to se mi líbí.
Úspěch tedy dle mého názoru závisí na tom, čeho chcete dosáhnout. Pro ně jsou sociální sítě prostředek ke komunikaci s lidmi, tvořením komunity a to jim pomáhá něco změnit.

Dokážeme si představit, jak důležitý marketingový nástroj je LinkedIn pro jednotlivce nebo headhuntery, ale co třeba firmy?

LinkedIn má firemní verzi profilu a účtu, stejně jako má Facebook, také tam můžete tvořit své vlastní skupiny, takže rozhodně má význam z hlediska content marketingu (marketing obsahu, pozn. překl.).
Jako marketéři tedy můžete tvořit obsah, který dokáže přesvědčit potenciální zákazníky předtím, než si půjdou promluvit o konkrétní zakázce. Content marketing tvoří velkou část využití LinkedInu. Hodně firem se k tomuto kroku začíná ubírat a způsobuje to zajímavou věc - ze značek vznikají autoři. Kdysi bývalo jen pár zdrojů informací, jen pár zdrojů novinek. Ale teď s rozvojem internetu je tu mnohem víc zdrojů, blogů… a některé jsou opravdu důvěryhodné. Tím pádem mají firmy příležitost změnit se na samotné autory internetového obsahu, ať už ve formě článků, vysílání, videa, nebo něčeho užitečného, co pomůže zákazníkům, nebo co dokáže upoutat jejich pozornost.
V dnešní době jsou lidé zahlcení spoustou informací. Prolámat se k nim je ale možné - něčím zajímavým, vtipným. A když se vám to podaří, máte možnost jim i něco nabídnout.
Marketéři také mohou pomáhat svým zaměstnancům s vyplněním jejich profilů na LinkedInu, protože mnohdy první věc, kterou zákazník firmy vidí, je profil jednoho ze zaměstnanců. Když nevypadá dobře a důveryhodně, dává to firmě špatnou image. A funguje to i naopak.
LinkedIn se ale samozřejmě využívá i při vyhledávání potenciálních zákazníků.
Není to ale úplně nástroj pro B2C firmy, těm bych doporučil spíš Facebook.

Mnoho lidí mluví o Google+ jako o městě duchů. Jak to vidíte vy?

Oni mají problémy už od začátku, pravděpodobně proto, že začali tak pozdě. Lidé už jsou zvyklí na Facebook a Twitter, takže se ptají „proč bych vůbec měl být na G+, vždyť to nemá nic nového“. Google se sice snaží vypadat trochu líp a říká, že má G+ mnohem více uživatelů, než ve skutečnosti má, ale nikdo, koho znám z této sítě není nijak nadšený. Jsou tam, protože G+ do jisté míry pomáhá při SEO, ale není to nijak přesvědčivé. Firmám většinou říkám, že je to místo, kde by měli být, ale není nutné do něj vkládat příliš mnoho úsilí. Radím jim, aby investovali svoje peníze a čas do sítí podle jejich popularity. Pokud mají extra prostředky, můžou G+ zkusit, ale nebral bych to jako něco s vysokou prioritou.

Pracoval jste s velkými společnostmi jako je Armáda US nebo Universal Studios, je vůbec ještě někdo, pro koho byste rád pracoval?

Dobrá otázka. V podstatě asi nemám žádný konkrétní wishlist. Ale rád bych jednou pracoval s lidmi ze zábavního průmyslu, jako jsou hudebníci a baviči.

Jste jedním z velmi uznávaných expertů na online marketing ve světě, jak jste se na tuto pozici dostal?

Pořád se snažím učit, posouvat se dál. Jsem velmi zvědavý, takže pořád hledám na internetu, čtu blogy, experimentuji s věcmi. Myslím, že v tomhle odvětví, kdy lidé dělají věci ještě dřív, než jsou popsané v knihách, musíte reagovat velmi pružně a aktuálně. Vždycky něco zkouším, pak to systematizuji a až potom o tom něco napíšu. Psaní knih pro mě byla celkově velká věc. Nejdřív jsem to ani nechtěl dělat, protože se často stává, že než knihy vyjdou, jsou už zastaralé, ale ukázalo se, že hodně lidí pohlíží na autora jako na svým způsobem „kouzelníka“, tak jsem se rozhodl, že bych měl asi nějakou vydat. A pomohlo mi to utřídit si myšlenky a postupy.
A pracoval jsem na sobě i jinak. Býval jsem hodně stydlivý a z toho mi pomohli ToastMasters a stand-up komedie. Bloggováním jsem si vyšlapal cestičku až k mashable.com. Ale žádnou vysokou školu jsem nestudoval, protože v tomto oboru jsou školy obvykle dost pozadu.

Zajímá nás rovněž váš názor na jednu z typických otázek. Pro které firmy se sociální sítě obecně hodí a které by se jim měly vyhnout? Dá se to vymezit například oborem podnikání či zaměřením?

Myslím, že většina podniků může nějakým způsobem z Facebooku profitovat, ale odvětví, která jsou hodně řízená, mají své problémy. Třeba medicína nebo finance. Existují totiž pravidla toho, co můžete a nemůžete říkat, takže lidé pak mají strach z právníků a problémů. Proto je to obtížné, i když ne nemožné. A protože je třeba komunikovat určitým způsobem, bývá to dražší. Jinak ale omezení nevidím, i menší podniky mají ze sociálních sítí aspoň nějaký užitek. Znám spoustu úspěšných příběhů, kde Facebook a Twitter pomohl třeba kavárnám získat pár nových zákazníků.

Někdy ale bývá obtížné dostat lidi do diskuze, například u firem s hodně technickým zaměřením, jako je třeba IT.

Je to tak. Jsou to témata, která jsou oproti jiným tak trochu nudná. Vždycky ale říkám, že i když si spousta lidí myslí, že Facebook je jen o konverzaci, není tomu tak. Ta druhá věc je obsah.
Pokud je to B2B a firmy chtějí, aby jejich zákazníci mluvili, pravděpodobně se jim nebude chtít probírat problémy na sociálních sítích, protože pak by nevypadali dobře. Je třeba si uvědomit, jaké problémy by mohli mít a na základě toho vytvořit obsah, který jim s tím pomůže.

Tímto končí 1. část rozhovoru s Brianem Carterem. Pokračujte čtením 2.dílu.