Soutěž Young Lions umožňuje kreativcům do 28 let poměřit síly s těmi nejlepšími z oboru. Přestože v igloonetu se zaměřujeme primárně na výkonnostní marketing, přihlásili jsme se s Honzou do kategorie Cyber. Proč nás letošní zadání zklamalo?
Young Lions je soutěž špiček mezi českými kreativci, jejichž denní rutina se od té naší podstatně liší. Vždy ale stojí za to objevovat nové světy a rozšiřovat si obzory. Věnovala jsem proto nejprve čas studiu předchozích ročníků, abych se naladila na tu správnou notu.
Princip soutěže je jednoduchý. Dvoučlenný tým měl za úkol během 24 hodin vypracovat strategii integrované kampaně v sociálních médiích. Výstup tvoří strukturovaná prezentace, kterou hodnotí odborná porota.
Přiznám se, že mě osobně nejvíce lákal altruistický podtext soutěže, který v sobě dosud nesla. Zadané úkoly se již řadu let zaměřovaly na neziskový sektor a nesly v sobě prvky kreativního fundraisingu.
Zklamání z komerčního zadání
Není žádným tajemstvím, že neziskovky dlouhodobě trpí nedostatky v oblasti marketingu, protože profesionály si nemohou dovolit. Proto mi přijde skvělé, že existují aktivity, které ty nejlepší ideamakery dokážou zvednout ze židle a spojit je při práci na obecně prospěšném projektu.
Někdo by mohl namítat, že na takových soutěžích si jen velké firmy dělají jméno. Možná dělají. V reklamě ale existují lidé, kteří by byli vděční za příležitost pracovat na něčem, co přinese místo dalšího zisku užitek. Navíc zadání, jehož součástí není rozsáhlý corporate manual klienta, je přinejmenším osvěžující.
Když se na briefingu ukázalo, že se bude letos řešit čistě komerční zadání pro soukromou firmu, bylo mezi soutěžícími patrné rozčarování a u mě i zklamání. Zadavatel chtěl dát vědět svým cílovým skupinám o novém partnerství s globálním hráčem a vytvořit dobrou půdu pro budoucí komunikaci se zákazníky.
Palec nahoru všem soupeřům
Čekali jsme trochu něco jiného, přesto jsme se snažili jít do toho naplno. S kolegou Honzou jsme prožili krásných 16 hodin usilovného soustředění, polemiky nad zadáním a postupným lepením naší mozaiky kousek po kousku.
Ironie střídala snahu, snaha momenty totálního zapálení i vyhoření. Všechny tyto emoce se zračí v naší soutěžní prezentaci, kterou můžete spolu s ostatními zhlédnout na oficiálním webu Young Lions.
Obdivuji, jak ostatní soutěžící dokázali zpracovat zadání, které jsem vnímala jako nejasné a omezující. Například stříbrný tým z Leo Burnett si poradil s výzvou výborně.
Lesk a bída kreativní práce
Soutěž jsme sice nevyhráli, ale získali jsme cennou zkušenost. Viděli jsme svět kreativních agetur. Je třpytivý, plný nápadů a potenciálu. Pohybují se v něm mladí zapálení lidé, kteří jsou schopní vydat ze sebe maximum a skutečně ukázat, co znamená „think out of the box“. Někdy možná až „too far from the box“.
Ochutnala jsem hořkosladkou práci kreativců, kteří musí splnit svůj úkol na 100 procent, přestože zadání nebo klientovi osobně nevěří. Je ale možné zůstat v takové práci neosobní, když do ní vkládáme tolik ze sebe sama?
Na soutěži jsem na vlastní kůži zažila, jak to chodí v továrnách na nápady. Díky tomu jsem si opět uvědomila, že mám fakt ráda svoji práci. Upřímně se těším, až budu dělat na věcech, kterým opravdu rozumím.
Kreativci platí zadavateli
Na samý závěr si nemohu odpustit několik poznámek. Zaprvé, cílem klienta bylo informovat digitální agentury, webdesignéry, media a další. Zadruhé, soutěže se účastnilo 22 týmů postavených ze zástupců této cílové skupiny. Zatřetí, událost měla nemalý mediální dosah u odborné veřejnosti.
S nadsázkou by se dalo říct, že zadavatel splnil cíl kampaně již ve chvíli, kdy bylo rozhodnuto o tématu letošního ročníku. Jako bonus tu máme tendr, ve kterém agentury platí za to, aby mohly zadání řešit. Není to geniální?