Co když si návštěvník vašeho e‑shopu nejprve vybere zboží na mobilu při cestě z práce, ale chce nakoupit až doma na počítači? A co když se nepřihlásí a vybere si mezitím další produkt? Sjednoťte mu košíky, ať se sám rozhodne!
Žijeme v době, kdy každý uživatel má minimálně dvě zařízení, na kterých aktivně funguje. Zpravidla jde o notebook a chytrý telefon. V některých případech se k nim dokonce přidává ještě tablet. Může proto jednoduše dojít k situaci, kdy si uživatel nákupní proces rozdělí. Na mobilu vybere produkt, který chce koupit, a na počítači pak objednávku dokončí.
To by nebyl problém do chvíle, kdy uživatel na obou zařízeních nakupuje a je přitom přihlášený pouze na jednom z nich. Po přihlášení na druhém zařízení se dostává do situace, kdy má uživatel vytvořené dva virtuální košíky a je potřeba je ideálně sjednotit do jednoho, aby mohl objednávku dokončit.
Jak si Petr vybere na mobilu a nakoupí na desktopu?
Mobil: Petr je na cestě domů z práce, sedí ve vlaku a hraje si s mobilem. Najednou mu přijde newsletter s nabídkou relevantních produktů, které by se mohly hodit. Proto si je přihodí do košíku. Když už se skoro chystá objednávat, poohlédne se po dalších produktech, které by mohl do objednávky přidat. Najde další dva, které ještě přihodí. Bohužel objednávku nedokončí, je skeptický k nákupům přes mobil a rozhodne se počkat, až bude doma u počítače.
Počítač: Jakmile přijede domů, zapíná svůj počítač, kde není přihlášený, a otevírá úvodní stránku obchodu. Řekne si, super, mají ve slevě ještě kettlebell, přihodím jej do košíku. Přihozením dalšího zboží zjišťuje, že není přihlášený a logicky je jeho dalším krokem přihlášení.
Nyní nastává zmíněný problematický okamžik. Jaký košík Petrovi zanechat? Původní, který si naplnil přes mobil, nebo ten aktuální s jedním produktem? Možných odpovědí je samozřejmě více, ale ani jedna nemůže být ta správná, jelikož by rozhodnutí mělo být primárně na uživateli.
My jsme tuto možnost vyřešili novou funkcí, kterou jsme nazvali možnost sjednocení košíků. Cílem je vyvolat modální okno, kde se uživateli zobrazí oba dva košíky a produkty v nich. Uživatel si pak jen zaškrtne, které produkty chce zachovat a které naopak z košíku vyhodit.
Modální okno s možností sjednocení košíků pak například u našeho klienta Aktin vypadá takto.
- Defaultně máme předvybrané veškeré produkty z levého sloupce, tedy Aktuální košík.
- Pravý sloupec je Původní košík, kde produkty necháváme defaultně nevybrané.
- Po výběru stačí potvrdit tlačítkem Sjednotit vybrané produkty a nový košík je na světě se vším, co uživatel chtěl.
Ještě přikládám rozhodovací schéma, kdy modální okno pro sjednocení zobrazit a kdy naopak není potřeba a je optimální jej vynechat.
Pokud budete chtít o chování vědět více, určitě doporučuji otestovat přímo v ostrém provozu na Aktinu. Vyvolání okna byste měli jednoduše zvládnout podle diagramu výše.
UX zdar!