Rozhovor: Brian Honigman

Irena Šovčíková   5. 9. 2012


Našim dalším zpovídaným se stal Brian Honigman, mladý manažer online marketingu u oděvní značky Marc Ecko Enterprises, pravidelný přispěvatel pro Mashable, Business Insider a několik dalších webů. S Brianem jsme mluvili o SEO, bloggování i o sociálních sítích obecně. Je podle Briana SEO mrtvé? Jak reagovat na špatné reakce na sociálních sítích? To vše a spoustu dalšího se dozvíte v tomto inspirativním rozhovoru.

Jak dlouho už píšete pro blogy?

Začal jsem v roce 2009 u agentury Branding Brand, kde jsem psal pro ně i jejich klienty. Krátce na to jsem začal psát sám za sebe o digitálním prostoru, v rámci mých dalších zaměstnání a několika technických webů. Většinou na webech, na kterých se podílím, publikuji jedenkrát týdně. Někdy je dost těžké se podílet na tolika stránkách, ale to je to, co musíte udělat, aby se o vás vědělo, hlavně v technických odvětvích. Všem bych doporučoval psát často pro pár webů, namísto psaní na hodně stránek jednou za čas. Základ je kvalita nad kvantitou.

Kde berete inspiraci pro své články?

Obvykle píšu články, o kterých si myslím, že budou pro ostatní hodnotné v rámci jejich marketingových činností a nezáleží na tom, jestli se jedná o neziskovou organizaci, značku nebo malý business. Rád ve svých článcích mluvím o nových možnostech, inovativních strategiích a o úspěšných případových studiích na mnoha digitálních platformách.

Co vám přinesla práce u Marc Ecko Enterprises?

Naučil jsem se tam toho hodně. Jednou z věcí je celý ten postup při tvoření kolekce od začátku až do konce. Od návrhu až k propagaci. Je to intenzivní a naplňující proces, který jsem do té doby neměl možnost prožít do takového detailu.

Používáte nástroje pro automatické přispívání např. na Twitter. Říká se o nich ale, že mohou způsobit více škody, než užitku. Nemáte z toho obavy?

Používám Buffer a HootSuite pro nastavování Twitter aktualizací pro svoje osobní učely, u Marc Ecko používám HootSuite pro nastavení zveřejňování obsahu na všech našich účtech. Tyto nástroje mohou ublížit, pokud je člověk nevyužívá správným způsobem. Je důležité s nimi zacházet s rozvahou a stále se svými followery zůstat v kontaktu pomocí odpovědí, i když je to reakce na přednastavený příspěvek.

Jaký názor máte na SEO? Někteří lidé jsou toho názoru, že SEO už je mrtvé.

Není, je to důležitý způsob pro Google, Yahoo i Bing, díky kterému mohou stránky tvořit nějaký traffic, obzvláště v odvětví internetových obchodů. Hlavní zdroj návštěvnosti u většiny stránek tvoří stále organické vyhledávání. Platí to i pro sociální média, SEO je zkrátka něco, co by neměla ignorovat žádná firma, která působí na internetu.

Jaký je podle vás největší mýtus kolující o sociálních médiích?

Největší mýtus je podle mě to, že je pro firmu jednoduché být na sociálních sítích úspěšný. Je obtížné zůstat aktuální při nepřetržitých změnách v rámci každé komunikační platformy a při stálých změnách potřeb konkrétní cílové skupiny. Co bych bral jako základ úspěchu na sociálních sítích je hlavně konstantní posílání obsahu hodnotného pro jejich příznivce, ať už jsou to tipy, poukázky, novinky, fotky nebo cokoliv dalšího.

Dozvěděl jste v poslední době něco zajímavého o sociálních sítích?

Jedna zajímavá věc by tu byla - v posledním měsíci jsem zaregistroval nepřetržitý zájem o mobilní aplikace/sociální sítě. Každý den získávají startupy a firmy finance z různých zdrojů díky svým mobilním produktům. Tato skutečnost se myslím v budoucnu moc měnit nebude, vzhledem k rostoucímu času, který uživatelé denně tráví na svých mobilních telefonech.

Jak u vás probíhá proces plánování vašich kampaní?

Moje kampaně na sociálních sítích pokaždé začnou brainstormingem, kde vznikne nápad, stejně jako cíl. Je důležité si obojí uvědomit před tím, než začnete s jakoukoliv akcí. Na platformě nezaléží, toto pravidlo platí všude stejně.

Máte nějaké rady, jak se vyrovnávat se špatnými komentáři a reakcemi?

Určitě by se takové interakce měly vyřizovat rovnou. Vezměte tento špatný ohlas a změňte ho v příležitost ukázat svým zákazníkům, jak moc se staráte o jejich potřeby. Omluvte se za jakékoliv nepříjemnosti, pokuste se dát radu, která pomůže případný vzniklý problém vyřešit a pak poskytněte e-mail nebo zákaznickou linku, čímž pomůžete dostat tuto záležitost offline, tam kde ji nevidí všichni.

Jak zapojit uživatele do interakce, ačkoliv se jedná třeba o nudnější odvětví, než je například showbusiness?

Pomoci by vám mělo vytváření zajímavého a relevantního obsahu, který má svou hodnotu a zapojíte ho do svého jednání online. Například můžete nechat svou komunitu hlasovat o věci spojené s vaší společností. To jim dodá pocit, že jsou součástí komunity, která obklopuje vaši značku.

Jaké největší výhody a nevýhody vidíte v sociálních sítích?

Výhodou je rozhodně pro zákazníky možnost přímého kontaktu se společností a poskytnout jí reálný feedback. Jako hlavní nevýhodu vidím fakt, že úspěch na sociálních sítích se může těžce měřit. Je to tak nová forma médií, že neexistuje jeden způsob, jak měřit správně, líší se to případ od případu.

Existuje nějaká sociální síť, kterou opravdu nerad používáte?

Myslím, že musím říct Reddit. Nenacházím tam vždy ten nejlepší obsah a obecně v něm nevidím příliš velký potenciál pro firmy, proto ho nevyužívám tak často a rád, jak bych ho využíval obvykle.

Jaká je vaše nejoblíbenější sociální síť a proč?

Moje nejoblíbenější sociální síť je momentálně Viddy, protože v něm vidím budoucnost videa v mobilu. Jen si uvědomte, jaké místo má teď Instagram v mediálním mixu firem. Viddy je budoucí doplněk pro všechny firmy a organizace, které chtějí podpořit svou přítomnost v mobilním světě.

Je podle vás Facebook nástroj přímého marketingu? Je možné prodávat přímo přes Facebook, nebo je to spíše prostředek pro propagaci a komunikaci značky?

Rozhodně nevidím Facebook jako nástroj přímého marketingu, ale spíše jako platformu pro vývoj značky. Přímý prodej se dost často vyvine i z Facebooku nebo jiných sociálních sítí, ale není to tak frekventované, jak by se tomu stalo z jiných online marketingový kanálů. Prodejní trychtýř na sociálních sítí vypadá prostě trochu jinak, než je tomu u jiných zdrojů online marketingu. Často se na konverzi podílí více prostředků a sociální sítě tuto rovnici rozhodně ovlivňují na jejím začátku, uprostřed, v závěru nebo při každém kroku v rámci rozhodování o nákupu. Normálně jsou online prodeje evidovány od prvního k poslednímu kliknutí, ale to u vyhodnocování efektivity sociálních sítí určitě nefunguje.

Pokud se vám rozhovor líbil, budeme rádi za sdílení na některé z vašich oblíbených sociálních sítí. Na příští týden pro vás připravujeme rozhovor s velmi zajímavou marketingovou agenturou, Likeable Media.