Planeta her - doplnění případové studie

Ondřej Kašpárek   11. 7. 2014


Planeta her je jedním z předních prodejců deskových her v České republice. Založena byla v roce 2007. Od počátku svojí existence firma rostla . V roce 2013 však nastala situace, se kterou se setká dříve či později drtivá většina firem, ať již menších, středních, či těch největších. Přirozený růst ustal. Objem tržeb začal stagnovat, co hůře, následně i pomalu klesat. Podrobněji o situaci viz případová studie. Cílem tohoto článku je studii více rozvést a nabídnout širší vysvětlení toho, jak jsme v igloonetu postupovali.

Jak jsme postupovali

Listopad 2013

Spolupráce igloonetu s Planetou Her začala v listopadu 2013. Ačkoli již dřive v Planetě Her inzerovali v PPC systémech Adwords a Sklik, udělali jsme kampaně nové, kterými jsme celou strukturu účtů výrazně rozšířili. Původní kampaně trpěly běžnými neduhy:

  • měly špatnou strukturu
  • sestavy pro vyhledávací a reklamní sít byly zahrnuty v jedné kampani
  • nebyly zvoleny ideální landing pages
  • bylo inzerováno na nerelevantní klíčová slova
  • zcela absentoval remarketing

Vzhledem k ročnímu období (blížící se Vánoční nákupní sezóna), jsme se v počátcích zaměřili na nástroje a typy kampaní, které oslovují zákazníka ve finální fázi nákupního cyklu.
V prvé řadě jsme ještě během listopadu spustili kampaně ve vyhledávací síti cílené jak na kategorie, tak na nejprodávanější hry. Zaměřili jsme se na různé kombinace slov spjaté s deskovými hrami, přičemž jsme vycházeli z rozdělení her (deskové hry, společenské hry apod.) na eshopu Planety Her. Tím jsme si zajistili vhodné landing pages pro tyto reklamní sestavy. U konkrétních her jsme zvolili coby landing page vždy odpovídající stránku s detailem hry. Zákazníkům jsme tak značně usnadnili postup k jím hledané hře, v rámci nákupního procesu jsme tedy cestu zkrátili na minimum.

Reklama na konkrétní hru

Dynamická reklama

Zároveň byly spuštěny i kampaně v síti reklamní.

Dále jsme z původního XML feedu oddělili vlastní pro jednotlivé zbožové srovnávače. Nově jsme vytvořili XML feed pro Google nákupy, kde dříve nebyla Planeta Her registrována. Ve stávajících srovnávačích jsme se zaměřili na kontrolu a opravy zařazení zboží do správných kategorií a jejich bezchybné napárování.

V neposlední řadě, co se týká důležitosti úkonů, jsme zajistili počáteční nastavení Google Analytics, v jehož dalším ladění jsme pokračovali i v dalších měsících.

Prosinec 2013

Práce s PPC pokračovaly spuštěním textového remarketingu. V případě Adwords pak byly přidány PLA kampaně na prodávané hry. Dříve nastavené kampaně byly nadále optimalizovány. Nově byly také spuštěny předvánoční kampaně na Facebooku.

Textový remarketing

Rok 2014

Zaměřili jsme se na rozšíření základny nakupujících. Cílem bylo oslovit budoucí zákazníky, kteří se neřadí do core skupiny fanoušků deskových her. Spustili jsme proto kampaně na FB, které byly mířeny na širší publikum, přičemž inzerováy byly hry takové, které by mohly tuto skupinu zaujmout. Neustále byly optimalizovány stávající kampaně, probíhaly také experimenty s cenami za proklik v jednotlivých reklamních sestavách. Snahou bylo samozřejmě CPC dostat na co nejnižší úroveň, avšak s důrazem na udržení stávajícího stavu kvality inzerátů a z toho plynoucích počtu zobazení a prokliků generujích konverze.
Nově byl spuštěn dynamický remarketing stejně jako remarketingové kampaně s bannery.

Dynamický remarketing

Výsledek naší práce:

Již v prosinci jsme dosáhli ve srovnání s minulým rokem tržby o 45 %. Při naší práci se však zaměřujeme hlavně na změny dlouhodobé, tj. ty, které vydrží a jejichž výsledky jsou viditelné později. Efekt naší práce se začal projevovat s nástupem nového roku. Čísla začala růst tempem, v nějž jsme tajně doufali. Nikdo by si ale asi předem nedovolil říci, že bude růst tak strmý. V lednu vykázala Planeta her ve srovnání s minulým rokem nárůst tržeb o 52 %, v únoru o 69 %, v březnu o 78 %. V současné chvíli (červen 2014) jsou tržby vyšší o 113 %. Náklady na zvýšení obratu (tedy na část, která by bez naší správy nevznikla) se dlouhodobě pohybují v průměru na necelých 19 %. Tedy za 19 000 Kč v nákladech se zvýší tržby o 100 000 Kč. Do nákladů samozřejmě zahrnujeme i cenu za práci naší agentury.

Co říci závěrem?

Tým Planety Her již před začátkem naší spolupráce využíval řadu propagačních nástrojů. Ve spolupráci s igloonetem se je ale podařilo zefektivnit a vyladit. Bylo přidáno i několik nových, klíčové však byly zásahy na těch původních.
Jelikož jsou s námi v Planetě her nadmíru spokojeni, pokračujeme v práci. Rozšiřujeme jejich aktivity na sociálních sítích, aktualizujeme a optimalizujeme stávající kampaně, chystáme se na razantnější SEO zásahy. Rádi bychom také vytvořili Planetě Her nový web. O něm ale třeba zase někdy příště.