Ohlédnutí za workshopem o sociálních sítích

Jindřich Fáborský   27. 4. 2012


Čtvrteční podvečer jsme věnovali workshopu o sociálních sítích, který se konal v brněnských kancelářích Michala Janíka. Pro tento workshop jsme připravovali krátkou, asi hodinovou přednášku, která nakonec nesla název "O Facebook marketingu, komunikaci, nové Timeline a četných mýtech". Slajdy z této prezentace si můžete prohlédnout pod tímto textem, stáhnout případně ze slideshare a další informace pak najít např. na webu Michala Janíka.

Komentář k přednášce a její důležité body

V této prezentaci jsem znovu vyzdvihl obrovský rozdíl mezi projekty. Je skutečně něco úplně jiného, pokud pracujete na Facebook komunikaci prvoligového fotbalového klubu, filmového festivalu, politické strany či nadnárodní korporace. Liší se cíle, rozpočty, schvalovací procesy, ale třeba také množství obsahu a zdrojů, se kterými můžete pracovat. Zatímco některé firmy a projekty jsou pro úspěch na Facebooku přímo zrozeny, u některých budete mít při přípravě strategie opravdu vrásky na čele. (Více čtěte v článku: Má váš produkt smysl propagovat na Facebooku?)

Na dalších slajdech jmenuji další důvody, proč se dnes o Facebook zajímá tařka každý. Pokud se podívám na statistiky průměrného eshopu (slajd č. 14), zjistím, že jejich 5. nejvýnosnější zdroj provozu je právě Facebook. To je poměrně běžná situace, kterou není úplně vhodné ignorovat. Facebook opravdu generuje prodeje eshopům ať už prostřednictvím samovolného doporučování mezi lidmi, či cílenými statusy o novinkách, slevách, akcích a soutěžích. To vše si také můžete změřit v Google Analytics (slajd č. 46) - stačí si sdílené odkazy na zdi poctivě označovat skrze Google URL Builder (čtěte krátký návod na označování Facebook odkazů).

V prezentaci najdete opět a zase varování nad nesmyslností celého fenoménu nákupu fanoušků. Nerad bych opakoval 100x to, co již bylo vyřčeno. Mohu jen doporučit fanoušky nenakupovat, nevyměňovat a těmto technikám se zpovzdálí smát. Více o tématu najdete na slajdech č. 26 - 30, pěknou prezentaci na toto téma nabídl Ondřej Jireš z Dobrého Webu. Tu doporučuji. Pro další studium tohoto tématu pak doporučuji ještě velmi pěknou diskusi na síti LinkedIn, které jsem se měl štěstí účastnit, stejně jako jeden z provozovatelů výměnného systému fanoušků. Zajímavé čtení.

Závěrem snad velmi důležité zopakování základů. Nikdy nepoužívejte Facebook jako newsletter. Není to newsletter a nebude vám to fungovat, a to ani s minimální návratností. Snažte se s fanoušky komunikovat, pozvat je do užšího kruhu, nechat je nakouknout pod pokličku a nejlépe je do toho všeho zapojit. Právě oni, vaši zákazníci, mohou (měli by!) rozhodovat o vašich dalších krocích, o názvech a cenách produktů, slevových akcích, soutěžích a všem, co pro ně připravujete. Příklad newsletterové komunikace na Facebooku bez zřejmě jakýchkoli výsledků můžete vidět na slajdu č. 41.

Pokud si prezentaci prohlížíte, využijte na předposledním slajdu bohatého zdroje doporučených odkazů na téma Facebook marketing, PPCčka na Facebooku a internetový marketing obecně.



Na závěr bych chtěl poděkovat Michalovi za pozvání na workshop a stejně tak díky všem účastníkům. Byla tu pěkná atmosféra, akorát je škoda, že kvůli nemoci nebyl můj výkon úplně 100%. Na webu Michala Janíka můžete rovněž vidět slajdy i z druhé přednášky. Katka Václavková zde poměrně obsáhle mluví o základech komunikace na Twitteru.