Data Restart tučňáčíma očima

Dominik Jirotka   7. 11. 2023


Na letošní konferenci Data Restart vystoupil náš Adam s prezentací o atribuci a inkrementalitě. Tučňáčí parta coby fanouškovská základna tam samozřejmě nesměla chybět. Přečtěte si, jak vypadal den nabitý přednáškami, skvělým jídlem a networkingem. Ukážu vám zajímavé highlighty, které se vám při práci s daty budou hodit.

Přednáška za přednáškou

Konference se konala v prostorách kina Dlabačov na Praze 6. Na tomto místě se sluší pochválit Taste Academy za suprovou organizaci. Součástí programu bylo více než deset přednášek, týkajících se různých problematik spojených s daty. Všichni přednášející prezentovali zajímavá témata. Jaká byla ta nejzajímavější? Čtěte dál.

Atribuce, inkrementalita, nebo obojí?

Adam sklidil bujarý potlesk se svou přednáškou o atribuci a inkrementalitě, v níž se věnoval především rozdílům těchto dvou pojmů. Řeč byla také o možné aplikací MMM (Marketing Mix Modeling) do celého marketingového procesu. Pozornosti neuniklo ani A/B testování. V tomto případě je velmi složité, a to především kvůli možné nečitelnosti jednotlivých zákazníků v celém nákupním procesu, způsobené hlavně limitací na straně consentu a cookies. Přednáška ukázala posluchačům, k čemu slouží atribuce a jak může inkrementalita pomoct v celém marketingovém procesu, případně kdy a proč je vhodné ji použít.

Adam přednášející o atribuci a inkrementalitě. Zdroj Facebook Taste.

Pokud se chcete o vztahu atribuce a inkrementality dozvědět více, nezoufejte. Již brzy vyjde na blogu Adamův článek, ve kterém vše rozebere do nejmenších podrobností!

Soukromí zákazníků na prvním místě, ale…

Po Adamově přednášce přišla řeč i na soukromí uživatelů. Vystoupila Petra Dolejšová s legislativními novinkami v kontextu privacy a práce s daty. Věnovala se správnému nastavení cookie lišty a ujištění, že i když si myslíme, že máme my i naši klienti nastavené všechno v souladu s legislativou, tak tomu tak ve většině případů není. Pod správně nastavenou cookie lištou se rozumí:

  • Umožnit návštěvníkovi stránek odmítnout cookies v první vrstvě
  • Mít správně popsané, proč, na co a jaké cookies potřebujeme souhlas
  • Fungující cookie lišta (ne Potěmkinova)

Pro příklad správně nastavené cookie lišty nemusíte jít daleko. Inspirujte se na našem webu. Pokud i nadále váháte a nejste si jistí správným nastavením, čtěte Adamův článek. Správné nastavení v něm rozebral do nejmenších detailů.

Příklad správně nastavené cookie lišty

Úřad pro ochranu osobních údajů provozovatele stránek o prohřešcích doteď jen varoval a pokuty rozdával až po několikátém upozornění. Nově Úřad stránky vyhodnocuje pomocí automatizovaných nástrojů. Pokuty se nyní odesílají bez předešlého upozornění.

Pozor si dejte i na původ používaných nástrojů. Musí pocházet z EU, ze zemí schválených EU nebo mít výjimku. Ta se vztahuje např. na Google nástroje. EU totiž nezařadila USA na seznam schválených zemí.

Dle chystané legislativy (DSA –⁠ Digital Services Act) budou muset ty největší on‑line platformy, mezi něž patří Facebook, TikTok, YouTube či Google Search, poskytovat informace o reklamách a zpřístupňovat jejich archív. Využít to můžete např. na analýzu konkurence. Databáze reklam totiž bude muset obsahovat i výkonnost reklam, počet zasažených uživatelů či cílení.

Další plánovaná změna v legislativě (DMA – Digital Marketing Act) ještě více omezí firmy při sběru dat o zákaznících. Tzv. „Gatekeepers“ budou muset sdílet velké množství nasbíraných dat a „podělit“ se o ně s ostatními službami a platformami. Naopak nebudou smět upřednostňovat své služby při inzerci na vlastních platformách před službami jiných třetích stran.

Vybrané služby a platformy, kterých se týká plánované nařízení DMA. Zdroj: přednáška Petry Dolejšové

Vše se točí kolem Big Query

Z výletu do právních vod a soukromí uživatelů se vracíme zpět k datům, konkrétně do prostředí Big Query, zmiňovaného hned v několika výstupech. Pozornost řečníci věnovali opakování základů, pokročilé práci (např. s nástrojem Dataform) či využití umělé inteligence a machine learningu při práci s databázemi.

Václav Ráš a jeho přednáška „10 tipů, jak pracovat s SQL“. Zdroj: Facebook Taste

Práci s Dataformem prezentovali Kuba KřížViet Anh Chu. 

Jde o nástroj integrovaný do prostředí Google Cloud Platform. Integrace přitom nástroji poskytuje velkou výhodu oproti konkurenčním službám, jako jsou dbt nebo Keboola. Navíc je bezplatný.. A co Dataform vlastně umí?

  • Vytvářet a spravovat pipelines
  • Spouštět komplexní SQL transformace
  • Sledovat a verzovat změny v datech
  • Testovat a validovat datové transformace
  • Tvořit dokumentaci

V nástroji se pracuje s SQL nástavbou SQLX, což je kombinace SQL a JavaScriptu. Proces vytváření Dataformu je jednoduchý a intuitivní, což přednášející ukázali na praktickém příkladu. Chuan prezentovaný nástroj nastavil a nasadil za pár minut přímo na pódiu. V jeho aplikaci je připraven na přijímání dat z Google Analytics 4. Chystá se také rozšíření o zpracovávání základních GA4 eventů, GTM kontejneru, který dokáže automaticky zpracovat e‑commerce eventy, či tvorbu jednoduchého reportu v Looker Studiu. Dataform je veřejně přístupný, a pokud se chcete do tvorby a vylepšování zapojit i vy, najdete ho ZDE.

Ukázka nástavby SQLX, používané v prostředí Dataformu. Zdroj: přednáška Chuan a Jakuba Kříže

Konferenční den zakončil Václav Ráš s workshopem o tipech a tricích v Big Query. Na příkladech ukázal, jak s ním efektivně pracovat. Prostor věnoval především usnadnění práce např. skrze velké množství klávesových zkratek, tvorbu efektivních queries, šetřících náklady za datový přenos, správné formátování dotazu či machine learningu. Nejvíce mě zaujalo:

  • Zjištění, že query stringu stojí víc peněz než query integeru
  • Velké množství klávesových zkratek, které usnadní a urychlí práci (zkuste označit část query a zmáčknout F1 – uvidíte divy!)
  • Detekce machine learning anomálií či sentimentu za pomoci AI nástroje Bard, přímo integrovaného v GCP
  • Vysvětlení základních postupů při billingu, nastavení expirace tabulek či obnovení těch smazaných, což může zachránit nejednoho analytika

Optimalizace nákladů za pomoci správné formulace dotazu. Zdroj: přednáška Václava Ráše

Po práci zábava

Nově nabyté informace jsme nechali uležet. V závěru celého dne dominovala after party v režii samotných účastníků. Jednalo se samozřejmě o legendární okamžik, na kterém se přihodilo spoustu věcí. Co se však stane na after party, na after party i zůstane, takže pokud chcete zažít vše na vlastní kůži, jeďte za rok s námi, protože tučňáci rozhodně nebudou chybět!