S00E00: Web je mrtev, ať žije web!
Nastal čas pořádně překopat náš web a chceme, abyste u toho byli s námi. Proč jsme se rozhodli pro průběžné změny namísto kompletního redesignu? A jaké jsou hlavní (ne)výhody tohoto přístupu? Přečtěte si pilot seriálu, se kterým se budete v příštích měsících pravidelně setkávat.
Webová stránka je pro nás v první řadě prodejní nástroj a svůj účel úspěšně plní: přináší nám stále nové zakázky. Díky tomu i po deseti letech na trhu nepotřebujeme žádné obchoďáky. Přesto vidíme její nedostatky, které nyní způsobují například zbytečně vysoký podíl irelevantních poptávek.
Zapomeňte na kosmetické úpravy
Kompletní překopání webu pochopitelně není proces, do kterého bychom se pouštěli každý druhý měsíc. Rozhodli jsme se celou rekonstrukci zužitkovat na maximum a vytvořit jedinečný seriál, v němž přiblížíme logiku našeho přístupu a jednotlivých rozhodnutí. Očekáváme, že v jeho průběhu spolu s námi zabrousíte do řady oblastí. Doporučuje 11 z 10 profesionálů:
- výzkum cílových skupin
- návrh a tvorba obsahu
- copywriting
- wireframy
- grafika
- UX a UI
- A/B testování
- online marketingová strategie
Dost řečí. Pojďme vyřešit počáteční problém, před který jsme byli postaveni.
Kolik nás to bude stát
Kde se plánuje investice, musí být i odhad její návratnosti. Nejprve proto musíme znát náklady. Bavíme se pouze čistě o návrhu a kódování naceníme později zvlášť, anebo nás zajímá celkový objem práce? Chceme samozřejmě vědět, co bude výsledkem a kolik za něj zaplatíme. Jak ale změříme návratnost vynaložených peněz?
Sami na sobě si při počátečním rozhodování potvrzujeme důležitost propojení webového vývoje a online marketingu. Bez definování měřitelných kritérií úspěšnosti budeme jen vyhazovat peníze. Chceme zvýšit počet relevantních poptávek? Zaměřme se na optimalizaci poptávkového formuláře a změňme způsob, jakým na webu vysvětlujeme naše služby. Srovnejme pak nejen počet a relevanci poptávek za stejně dlouhé období v loňském roce, ale především realizované projekty a jejich přínos na straně tržeb.
Hotový web neexistuje
Musíme se k tomu postavit tak, jak chceme, aby se ke svým webům stavěli naši klienti. Správný web není nikdy hotový, vždy by se měl průběžně zdokonalovat. Až bychom dokončili náš nový web, nastal by čas ho začít znovu předělávat. Rozhodli jsme se raději stanovit měsíční rozpočet, který bude vyhrazen na správu stávajícího webu.
výhody:
- Na našem webu se bude stále něco dít a budeme jej posouvat kupředu. Zároveň návratnost průběžných investic bude rychlejší.
- Dokážeme lépe reagovat na aktuální požadavky. Například když rozšíříme naše portfolio o nové služby anebo když je budeme chtít pouze lépe specifikovat.
- Na vývoji budeme časově flexibilnější, jelikož jsme vázáni pouze objemem prací, zatímco konkrétní termíny si stanovujeme sami.
- Při prvotní analýze webu jsme narazili na několik zásadních chyb. Nebudeme muset čekat s jejich opravou na celý nový web, ale můžeme začít právě s nimi.
nevýhody:
- Chceme nahrazovat grafické prvky a začít je postupně přepracovávat. Určitě proto dojdeme do bodu, kdy část webu bude vypadat odlišně než ta nová. Kompletní redesign má vždy svůj wow efekt, o který můžeme přijít.
- Jedním z důvodů předělání stávajícího webu byl jeho kód. Za poslední dva roky se na webu vystřídali dva frontenďáci a naneštěstí měli zcela jiný zápis. Navíc se oba snažili přizpůsobit kód sobě a nepokračovali ve stejné syntaxi. Proto bude složitější celý web postupně přepisovat. Aktuálně to vypadá, že hlavní CSS soubor rozdělíme na dva: původní, ze kterého budeme odmazávat, a nový, kde budeme zapisovat nové části. Určitě o tom ještě napíšeme.
- Hrozí, že roztříštěním jedné komplexní změny nás dílčí úpravy v konečném součtu vyjdou mnohem dráž. Snažíme se riziko minimalizovat tím, že připravíme detailní line-up prací s odhadem nákladů.
A co se dá stihnout za 50 hodin měsíčně? Například předělat patičku, aby začala plnit svůj účel a naše cíle. Ty nejlepší patičky již dávno neslouží pouze k lepší navigaci po stránce. V prvním díle se proto podíváme na první praktické změny. Těšte se!