Všichni v reklamě musíme pracovat s vizuálním obsahem. Ne vždy je ale třeba platit profesionálního grafika. Vytvořte rychle a jednoduše bannery, upravte si fotografie anebo vymazlete svoji prezentaci. To vše dokážete díky volně dostupným online nástrojům. Try them out!
Milujeme tučňáky. Obrazně řečeno, samozřejmě. Tahle bledotemná stvoření, cupitající plavci. O jednom vám povím příběh. Příběh velkého hledání a třaskavé lásky. A taky se mimochodem mrkneme na to, které on-line grafické nástroje nestojí za nic. Lépe řečeno, jsou zdarma!
Zcanvujte svůj síťoprostor
Jednoduše skvělý a skvěle jednoduchý a intuitivní nástroj pro všechny adobefóby. Canva díky široké databázi předpřipravených layoutů zcvrkne hodiny práce do několika kliknutí. Jedno spotřebujete na výběr formátu a rozměrů obrázku, dalších pár na volbu přitažlivého pozadí a navržených titulků, které si stačí upravit podle vlastního citu. K tomu nabídne jednu spoustu obrázků, grafik, ilustrací, ikon, grafů a dokonce i fotografií zcela zdarma a druhou spoustu za $1/kus.
Mezi šablonami objevíte kategorie zaměřené na sociální média, blogy, události, ale také povedené infografiky, marketingové materiály a bannery včetně formátu Facebook Ad. Můžete si samozřejmě narýsovat projekt o vlastních rozměrech a s použitím vlastních obrázků (nikoliv však vlastních fontů). Nastavená velikost už ovšem nejde změnit.
Své dílo můžete v jednom projektu duplikovat a pracovat tak na několika grafikách najednou. Obohaťte síťoprostor barevnými variantami, které v něm budete chtít testovat. Trochu temnou stránkou Canvy je práce s šablonami koláží. ANO, najdete v něm nespočet přednastavení; NE, nemůžete v nich měnit poměr jednotlivých obrázků, alespoň ne jednoduše.
Canvu lze upgradovat na pracovní verzi Canva for Work s měsíčním poplatkem 12,95 $ za osobu v týmu (u ročního plánu je nižší). Odemknou se vám tím možnosti pro práci s vlastními fonty, ukládání šablon či automatickou tvorbu jedné grafiky v různých formátech a velikostech. O kolážích ani čárka…
Koláže s opicí
Díky třem tečkám můžu navázat opičím můstkem a díky PicMonkey můžou zavřískat všichni kolážisté. Svou práci na produktových bannerech si totiž jednoznačně usnadní. Kromě navržených šablon máte navíc volnou ruku v tom, jak budete obrázky skládat a měnit jejich vzájemný poměr. Stačí je naházet na plátno nebo si šablonu nechat vyplnit automaticky. Rámeček a mezery mezi obrázky jde jednoduše kolorovat.
U koláží ale PicMonkey zdaleka nekončí, jde hlavně o grafický editor. V základní výbavě najdete jak nástroje jako ořez, doostření či úpravu expozice, tak nejrůznější efekty kosmické záře, tónování, pixelizace nebo naopak ohniskového doostření. Pomocí štětce je můžete nanášet jen na ty oblasti obrázku, které chcete.
Doplnit jde samozřejmě také text (klidně s použitím vlastních fontů), rámeček, textura a další prvky. Pokud potřebujete do reklamy přidat třeba upíří špičáky nebo vánočního sobíka, v PicMonkey jako byste našli! Další vlastní obrázky ovšem vkládat nelze.
K placenému obsahu (a že ho není málo) se dostanete přes měsíční poplatek 4,99 $ nebo roční sazbu 33 $. A jedna dobrá zpráva pro všechny z planety opic, kteří tento článek čtou: jsi-li starší 13 let, můžeš editor bez obav a studu používat. Fakticky fakt!
Analýza konkurence
Na tomto místě bych mohl říct, že Canva s PicMonkey by měly stačit na splnění všech vašich grafických tužeb a vášní. Ale říkat to nebudu. Proč? Není to tak docela pravda. Občas zjistíte, že jim nějaká ta funkcička, kterou byste zrovna tuze potřebovali, schází. To by ovšem nebyl internet internetem, abyste na něm nenašli další aplikace, které vám vaše strádání třeba budou umět uhasit.
Mezi alternativy patří například Fotor. Do mezer v kolážích vám vloží textury i obrázky. Nabízí navíc klonování, díky kterému můžete kopírovat jakoukoliv část vaší grafiky. Super je funkce tilt-shift. S ní dokážete rozostřit části obrázku pod různým náklonem a ukázat v reklamě to nejdůležitější. Fotor je skvělý také na práci s písmem, umí upravovat vertikální i horizontální mezery fontu. Podobně jako Canva nabízí grafické šablony, byť v omezeném množství. Je k dispozici i jako mobilní aplikace.
Ve spoustě efektů, šablon a obrázků od BeFunky by se jeden ztratil i s rodinou jako tučňáci v lavině. Umí snad všechno, co předchozí nástroje, ovšem ve svém funky stylu. Vypíchnout jde kategorie „Overlay“, díky níž vytvoříte na svém obrázku další vrstvu průhlednou jen ve vybraném tvaru – například písmene, květiny či zvířete. BeFunky nabízí obecně práci s vrstvami, čímž se blíží off-line grafickým programům. Ještě blíže je například Pixlr a nejvíc snad vypapaný Sumopaint, se kterým se dají dělat opravdu psí kusy. Vyžadují ale trošku větší soustředění, šablony zde určitě nehledejte.
Datová láska
Dovolte mi malou posloupnost: markeťáci milují data, data milují grafy, grafy milují infografiku a infografiku milují lidé. Je totiž vypovídající, snadno pochopitelná a zapamatovatelná a mnohem rychleji vstřebatelná než obyčejný text. Není proto od věci umět takovou datovou story vytvořit během několika desítek minut.
Skvěle při tom poslouží Easel.ly s databází více jak dvou milionů šablon, tedy alespoň podle informací z webu. Šablony můžete jednoduše použít a upravit dle svého, anebo si vytvořit vlastní. Ve free verzi je služba omezena na několik fontů a grafik. Profesionální verze si vyžádá 3 $ měsíčně.
Uživatelsky přívětivá je také aplikace infogr.am. Vytvořené infografiky z ní ovšem nejdou stáhnout bez měsíčního poplatku 15 až 18 $. Podobně na tom je například Venngage. Vyzkoušet můžete také Piktochart.
Alchymie vlnových délek
Pro barvy by jeden nehnul ani brvou, přitom existují bravurní nástroje, které vám s nimi pomůžou. Každá barva něco vyjadřuje, ke každé máme nejspíš v kontextu určitý, možná podvědomý, vztah (je proto dobré o barvách něco vědět). Barvy jsou na všech bannerech, infografikách i webech a můžou mít vliv na jejich úspěšnost. Měli bychom proto alespoň tušit, které barvy k sobě sedí nebo jsou naopak protivné.
Do téhle alchymie vlnových délek se vás pokusí zasvětit Adobe Kuler. Podle různých pravidel vám dokáže vytvořit paletu pěti různých barev, anebo odstínů jediné. Taky se můžete inspirovat v databázi nejrůznějších motivů a ty vlastní si ukládat. Ba co víc, barvy vám identifikuje i z jakéhokoliv obrázku. Ještě více barevného tuningu nabízí český Paletton od Petra Staníčka.
Podobně vám to natře i Coolors, kde si můžete velmi rychle generovat náhodná schémata, jednotlivé barvy si ukládat, tahat z obrázků nebo se rovnou pomocí tlačítka „refine“ projet na všech odstínech. Úplná colorterapie, to vám povím.
Barevnou discoshow dokáže color.hailpixel, na parketu si odstíny jednoduše naklikáte. Inspiraci najdete například na colorhunt.co, colorhunter.com, palettr.com nebo pictaculous.com. Barvy vám důkladně rozpitvá spycolor.com.
Obrázkoborectví
S obsahem a jeho použitím je to na internetu vždycky na štíru. Zajímavě o tom píše třeba Ana Gotter. Kvalitní podkres pro grafiku občas ale potřebujete. Zdarma ho najdete třeba na Unsplash, pixabay, morgueFIle, openphoto, Freeimages nebo Textures. U těchto nástrojů si vždy nejdříve přečtěte podmínky použití. Na Googlu jde mimochodem nastavit omezení vyhledávání, co se týče práv a použití obrázků.
Když v tom:
Další tipy
- LunaPic – jeden z velmi mála on-line editorů, který nabízí zdarma tvorbu průhledného pozadí
- mockDrop, mockupsjar, MagicMockups, dunnnk – mrkněte, jak se vaše grafika vyjímá na nejrůznějších zařízeních. Při malém rozlišení stahovaných obrázků lze zdarma používat i Placeit
- Social Image Resizer, Social Media Image Maker – pro rychlý ořez obrázků v rozměrech padnoucích různým sociálním sítím
- dribbble, Medialoot – pro další inspiraci
A jak tohle všechno vím? Já byl totiž u toho! 🙂