Co kdyby...
Co kdyby se Google rozhodl nezobrazovat vyhledávací dotazy v AdWords? Připravili by pro nás velice nemilou aktualizaci a po kamarádech ze SEO oboru a v hledáčku bychom byli my, PPCčkaři.
Moje první reakce na zprávu o této aktualizaci by byla asi takováto:
Ačkoliv jsem na nezveřejňování vyhledávacích dotazů zatím nenašel nic pozitivního, po čase mi došlo, že by to nebylo zase tak hrozné.
Na jaké změny bychom se tedy museli připravit?
1. Umíráček pro volnou shodu
Už v tuto chvíli je použití volné shody opravdu těžko uchopitelné. Denní rozpočet díky ní můžete utratit na dotazech, které nejsou příliš relevantní. Já osobně jsem volnou shodu vnímám jako takovou podporu při rozjezdu kampaní. Používám ji na začátku, abych zjistil, co vše jsou lidi schopní vyhledávat. Svým způsobem plní úlohu takové menší nápovědy klíčových slov. Právě díky dotazům jsem o tom mám naprosto přesnou představu. Ale co by se tedy stalo? Dotazy bychom už neviděli. Neviděl bych tedy jediný důvod nechat si protékat peníze skrz tuto shodu. Neměl bych totiž ponětí, na co se tedy mé inzeráty zobrazují.
2. Vyšší útrata
Zatajení dotazů by se vlastně velice hodilo i Googlu. PPCčkaři totiž nejsou superhrdinové, aby dokázali odhadnout všechna vylučující klíčová slova. Dobrý optimalizátor dokáže sice spoustě nerelevantnícch dotazů zabránit vylučujícími slovy, to ale není vždy stoprocentní. Pokud jste z PPC branže, víte sami nejlépe, kolikrát vás dotazy dokážou překvapit.
Z tohoto aspektu by samozřejmě nejvíce profitoval Google. Denně by kampaně utráceli při nejmenším o stovky korun více než doposud. Bylo by tedy potřeba kampaně a rozpočty více hlídat.
3. Dynamické kampaně
Můj oblíbený druh kampaně pro doplnění nepokrytých klíčových slov. Jistě víte, že tato kampaň cílí na základě titulků vašich stránek. Pokud byste chtěli své dynamické kampaně udržovat při životě, museli byste velmi často vylučovat nerelevantní, nebo již pokryté dotazy. Optimalizace by byla přinejmenším velmi složitá. Proto věřím, že nově založené dynamické kampaně by nebyli již tak výkonné.
4. Drť vylučující slova jak to jde
Bylo by potřeba velmi obsáhle přemýšlet o vylučujících slovech. Jak na úrovni účtu, tak na úrovni kampaně a reklamní sestavy. Museli muset googlit naše klíčová slova jako o závod a hledat dotazy, které pro nás nejsou relevantní. No, co se dá dělat…
Spása jménem Sklik
V České Republice máme nespornou výhodu. A tou je samozřejmě Sklik. Mohli bychom zde vyhledávat nerelevantní vyhledávací dotazy a používat je i v AdWords. Cílové skupiny jsou zde ale jiné, proto by tato metoda není stoprocentní.
Závěrem
Kdyby nám Google hodil klacek pod nohy. Nebyl by však tak veliký, jak se může na první pohled zdát. Bylo by už jen na nás, zda ho obratně přeskočíme nebo obejdeme. U Google Analytics se (not provided) dalo pochopit, ovšem u AdWords, kde denně utrácíme stovky tisíc mi tento krok by mi to přišlo poněkud zvláštní. On-line marketing se stále mění a my se musíme přispůsobit. O nic jiného ani nejde.
Jaký názor máte na (not provided) v AdWords názor vy?
Byl pro vás tento článek moc pokročilý? Navštivte mé školení PPC pro začátečníky!