Matematický hon na obchoďáka

Nedávno jsme v igloo hledali obchoďáka a nemohli jsme se shodnout, jaké náborové kanály zvolit. Bude lepší reklama na Facebooku nebo na jobs.cz? Jak zasáhnout relevantní publikum a nevyhodit zbytečně moc peněz? Vytvořili jsme unikátní rozhodovací framework (ve skutečnosti triviální tabulku), který nám pomohl utřídit myšlenky a určit vítěze – zkuste ho taky.

Hledáme obchoďáka

V igloonetu nemáme vyhrazeného člověka pouze na nábor zaměstnanců, na hledání nového člena týmu tak vždy spolupracuje více lidí. Celý proces koordinuje administrativní oddělení (já) ve spolupráci s marketingem a vedoucím týmu, do kterého se někdo hledá.

Nejčastěji potřebujeme zaměstnance na marketingu a vývoji, kde už máme odzkoušené postupy. Často stačí zveřejnit inzerát na našem webu, a zájemci se začnou ozývat sami. Kolegové na marketingu sice pro klienty hledají kandidáty na nejrůznější pozice, k honu na interního obchoďáka jsme ale přistupovali jako k něčemu novému a neprobádanému.

Možností bylo nespočet – facebooková reklama, zadání náboru headhunterovi, inzerce na pracovních portálech… Abychom na společné poradě eliminovali hádky a nekonečné debaty „jak by to bylo nejlepší,“ rozhodli jsme se naše myšlenky a argumenty přehledně standardizovat do tabulky. Vybrali jsme nejpoužívanější komunikační kanály a v relevantních kategoriích je obodovali.

Známkování vítězů i poražených

Bodovací škála se pohybovala v rozmezí 1–11 a uplatnili jsme jednoduché pravidlo „čím víc bodů, tím víc vítěz“. Rozsah jsme po společné domluvě zvolili spíš náhodně – lichá škála zajistí průměr + jsme chtěli co nejvíc zdůraznit rozdíly mezi posuzovanými kategoriemi (u 1–3 by se stále opakovala stejná čísla).

Některá kritéria výběru pro nás byla důležitější než jiná, ve třech jsme proto třem „vítězům“ přidělili bonusové 1–3 body.

Původní tabulka vznikala na jedné z našich chytrých zdí

Výběr komunikačních kanálů

Na začátek vám představím, jaké komunikační kanály v tabulce najdete.
Testovali jsme klasické inzertní servery, reklamu na sociálních sítích i šuškandu mezi našimi zaměstnanci.

Inzertní pracovní servery

Sociální sítě

Obsahová síť

Benders

Kritéria výběru

Když jsme si představili všechny komunikační kanály, můžeme se konečně podívat na samotnou tabulku a kritéria, která pro nás byla při výběru klíčová.

Nejdůležitější kritéria vidíte v tabulce zvýrazněná barevně – RELEVANCE, KONVERZNÍ POTENCIÁLFINANČNÍ NÁROČNOST. Vyplývaly z požadavků na nábor – chtěli jsme zasáhnout relevantní cílovou skupinu a náš rozpočet nebyl nafukovací.

Právě u těchto „důležitých“ kritérií si všimněte připočtení bonusových bodů, které jsem zmiňovala výše. Pokud se rozhodnete naši tabulku využít, nejdůležitější kritéria si zvolte podle svých potřeb – pokud jsou např. vaši zaměstnanci plně vytížení, bonusové body může dostat „časová náročnost“.

Sumarizační tabulka – komunikační kanály jsou řazeny podle výsledného počtu bodů

A vítězem se stává…

Po udělení a sečtení bodů jsme vybrali 5 komunikačních kanálů, s kterými jsme zahájili nábor – benders, placené portály jobs a startupjobs, FB skupiny a LinkedIn Ads.

Využili jsme i pracovní portály proudly a winwinjobs, i když se neumístili nijak vysoko. Na obou už máme vytvořený profil a časová náročnost vložení inzerátu je minimální – navíc jsou zdarma ;-).

Vybrané kanály jsme nechali týden dva působit a podle výsledků jsme náborovou strategii upravovali. Ukažme si to na příkladu facebookových skupin. Přednostmi bylo, že zveřejnění je zdarma (finanční náročnost: 11 + 3), přečte si to velké množství lidí v den zveřejnění (rychlost oslovení 10) a budou to číst uživatelé pohybující se na trhu obchodu, a ne číšníci (relevance 9 + 2 a konverzní potenciál 8 + 2). Právě konverzní potenciál jsme tu přecenili – neozval se vůbec nikdo.

Vzhledem k tomu, že z placených portálů a z LinkedIn Ads byly odezvy úspěšné, druhá fáze náboru už facebookové skupiny neobsahovala.

Bublinky nejen ve skleničkách!

Posuzovali jsme 3 proměnné. Tři! A 3D graf se blbě kreslí. Proto bublinky. Rozdílná velikost bublin nám udává třetí rozměr. Znázornění grafu nám pomohlo vidět výsledky v kontextu všech kanálů.

Výsledky kanálů ve třech nejdůležitějších kategoriích – bublinkový graf

Přiznání všem analytikům

Milí čtenáři, na rovinu přiznávám, nejedná se o žádný promakaný matematicko-statistický model. Možná máme v tabulce zbytečně i možnosti, které jsou naprosto samozřejmé (zveřejnění inzerátu na našem webu), ale chtěli jsme mít úplný přehled. Jsme si vědomi, že hodnocená kritéria i udělené body jsou subjektivní - komplexní statistický model jsme ani tvořit nechtěli.

Vznikla tak hlavně pomůcka na zpřehlednění a zhodnocení našich myšlenek. V podstatě taková urovnanější myšlenková mapa, kde jako hlavní argumentační nástroj funguje jednoduchá matematická logika. Pokud (nejen u náboru) zápolíte s volbou X různých možností, mohla by vám pomoct. Určitě si ji upravte podle svých potřeb a nastavte si vlastní bodovací škálu i kritéria.

Máte svého obchoďáka? My ano!

Pro nábor existuje hromada komunikačních kanálů a hromada způsobů, jak svého vysněného zaměstnance najít. Pokud ale nemáte neomezený čas ani rozpočet, všechny je určitě nevyužijete (navíc se liší pro každou pozici a oddělení). V záplavě možností tak musíte znova a znova přemýšlet, který kanál je pro vás nejefektivnější. Jedna z pomůcek při rozhodování může být právě tato tabulka – nám pomohla k Vlaďce, snad pomůže i vám.

Líbil se vám článek? Díky za sdílení.
Exit mobile version