JavaScript pro marketéry
Proniknout do džungle jménem JavaScript není jednoduché. Když ale pomáhá s prosekáním cesty André Heller z Medio Interactive, jde dešifrování nejen AdWords skriptů hned lépe od ruky. Přečtěte si, proč je pro marketéra základní pochopení tohoto jazyka nezbytné a proč jsme si k nám do Brna pozvali právě Andrého.
Už se o tom pár let mluví a nejspíš jen tak nepřestane: online marketing je stále techničtější. Umožňuje nám vytvářet dynamické texty reklam s aktuální cenou výrobků, vypínat a zapínat reklamy podle toho, jak se mění skladová situace, vytvářet dynamické bannery na zboží, které je zrovna v akci, a spoustu dalších drobností.
Reklamní systémy jdou inzerentům vstříc a umožňují pokročilou práci s reklamami pomocí API. To někteří více, jiní méně ochotně sdílí. Samotná práce s API je pro běžného marketéra neúměrně složitá a naučit marketéry s ním pracovat je zbytečný overkill. Proto u nás na marketingových automatizacích pracují především vývojáři.
Skripty jako první krok k automatizaci
AdWords, které si své API hlídá nejvíce, na druhou stranu umožňuje používat něco navíc - AdWords skripty. Ty si pro zjednodušení představuji jako nevyspělého sourozence AdWords API, který toho sice moc neumí, ale může si s ním hrát téměř každý. Byl jsem k nim proto vždy velmi přehlíživý. Proč pracovat s něčím tak neohrabaným, když můžeme používat API jakožto „real deal“.
Postupem času jsem musel svůj názor změnit. API je skvělé, umožňuje násobně větší možnosti, ale v jednodušších věcech (např. reporty) dostačují i AdWords skripty. A co si budeme povídat, i když máte vývojáře k ruce, není dobré je zahlcovat trivialitami.
Aby mohli marketéři s AdWords skripty pracovat, potřebují hlavně znalost JavaScriptu. Ta je u nás mezi marketéry celkem široce rozvrstvená. Někteří jsou jím naprosti nepolíbeni, jiní prošli přes Codecademy kurzy, Script Campy, či jej měli pár semestrů na škole. Chtěl jsem, aby každý PPC specialista, který vede účet, byl schopen zkontrolovat, zda implementovaný AdWords skript správně funguje a sám jej dokázat v jednoduchých věcech upravit (např. změnit štítkování, podmínky zastavování reklam).
JavaScript se hodí nejen PPC specialistům, snad ještě potřebnější je pro implementátory, kteří pracují s Tag Managerem. V lepším případě by měli být schopni sami vlastní JavaScriptové proměnné napsat, v horším alespoň vývojáře přesně instruovat.
JavaScript snadno a rychle
Otázkou je, jak to všechno marketérům předat. Je spousta online možností (již vzpomínané codeacademy, learn javascript the hard way a spousta dalších), ale u nich je těžké docílit, aby jimi prošli všichni marketéři stejně. Interní školení od vývojářů jsem na úvod též zavrhl a nechal si je až na další prohlubování znalostí.
Nakonec jsem se během podzimu domluvil na workshop s Andrém. Sám tou dobou přemýšlel nad workshopem s podobnou náplní pro veřejnost (interně pojmenovanou Technický markeťák – na Medio akademii jako veřejný kurz zatím není, ale proslýchá se, že od jara se rozjede). André sice s AdWords skripty moc zkušeností nemá, o to hlubší znalosti má v JavaScriptu a v předávání technických konceptů méně technicky zdatným uživatelům.
Co celé školení velmi zjednodušilo, byla vlastní testovací platforma (podobná Codecademy), kterou André nachystal, a na které jsme si v průběhu mohli zkoušet typové úlohy. Kromě teoretického základu tak měl každý možnost osahat si JavaScript v praxi. Strukturu jsme vymysleli tak, aby se mohli chytnout i ti, kteří s programováním nemají žádné zkušenosti. Začali jsme úplnými základy JavaScriptu (od deklarace proměnných, přes pole a funkce k základním for a while cyklům), průběžně jsme probírali nejčastější chyby v syntaxi a ke konci vyzkoušeli vlastní „čtení“ AdWords skriptů.
Bylo by velmi naivní očekávat, že po jednom školení jsou všichni naši marketéři schopni si sami skripty zkontrolovat a upravovat. Ty bez zkušeností s programováním to však pomohlo nasměrovat na další cestu a těm zkušenějším zase ujasnit si dost věcí.