Hledáte možnost rozšíření marketingového mixu vaší společnosti nebo klienta? Pak jste možná narazili na SMS kampaně. Lidé tráví na svých chytrých telefonech stále větší a větší množství času, tak proč ho pro propagační aktivity nevyužít ještě víc?
Velkou výhodou je obří míra engagement‑rate. Mobil totiž používáte neustále a jakákoliv notifikace si uždibuje pozornost. SMS jsme navíc naučeni otevírat. Open‑rate SMS kampaní se pohybuje nad 90 % a u click-rate nad 19 %.
Technické nastavení a samotné rozesílání hromadných SMS zpráv je velmi jednoduché. Je v tom ale i pár háčků. Na co byste při využívání tohoto kanálu měli myslet, si ukážeme v článku.
Kde se reklamní SMS vzaly?
První mobily schopné odesílat a přijímat textové zprávy uvedla na trh v roce 1993 finská Nokia. Na první SMS kampaň jsme si ale museli počkat rovných 7 let. Finský zpravodajský portál tehdy začal posílat zdarma titulky článků doprovázené textem o jejich sponzoringu. Prvními velkými značkami, které tento způsob propagace využívaly, byly Nike s kampaní Nike’s Times square design a Pontiac Spot a G6 giveaway.
Kdy a jak využít reklamní SMS?
Nejprve si analyzujte, kdy nastal ve vašem marketingovém mixu a schématech ten pravý okamžik k využití tohoto kanálu.
Některé brandy sahají po SMS rozesílkách i 4–6x do měsíce. Taková frekvence ale kromě zvýšených nákladů může vést také k tomu, že budete vytvářet negativní obrázek o vaší značce a uživatelé budou mít pocit, že je spamujete.
Dalším přístupem je odesílání SMS ve velmi výjimečných případech, například 1–2x za rok. Zákazníci budou reagovat pravděpodobně lépe. Problém ale je, že takto nevyužijete jejich plný potenciál.
💡 NÁŠ TIP: V igloo se nám osvědčila nižší frekvence rozesílek u jen opravdu podstatných akcí, které se často neopakují. Může se jednat například o uvedení nového produktu s velkým potenciálem nebo limitovaným množstvím.
Vhodnou volbou je chytré zapojení SMS zpráv do automatizovaných e‑mailingových scénářů. Příkladem vhodné rozesílky může být, pokud má uživatel svátek nebo u vás utratí určité množství peněz a vy mu chcete poděkovat a zaslat slevový kód.
Automatické a blastové rozesílky SMS zpráv můžete samozřejmě kombinovat. Jednoduše testujte, testujte a znovu testujte, při jakém způsobu využívání tohoto kanálu získáváte nejlepší výsledky.
Transakční SMS zprávy
Vzhledem k ceně za jednu SMS vemte v potaz, kdy je v rámci objednávkového a post‑objednávkového procesu vhodné tuto možnost využít. Není nutné informovat zákazníka skrze SMS, že jeho objednávka byla přijata a začínáte na ni pracovat. Jakékoli zvýšení nákladů na odbavení nákupu se u jedné objednávky neprojeví. Pokud jich ale odbavíte tisíce měsíčně, jedna taková transakční SMS už pro vás nemusí být levná záležitost.
Je proto dobré si opravdu pečlivě rozmyslet, kdy je ta správná chvíle informovat zákazníka přímo do mobilu, že se s jeho objednávkou něco děje. V případě e‑shopu to může být informace o tom, že došlo k předání objednávky kurýrovi. U kurýrů to může být například sdělení o časovém rozmezí doručování balíčku. Budete mít téměř jistotu, že si zákazník SMS přečetl, a zároveň tím snižujete riziko negativní recenze.
Jak vybrat správný rozesílací nástroj?
U SMS marketingu se vyhnete velké části technického nastavování, jako je tomu například u e‑mailingu. Můžete zkrátka vzít databázi kontaktů, nahrát ji do nástroje a odeslat SMS kampaň.
Nezapomínejte ovšem, že je nutno dbát na GDPR a mít jistotu, že jsou data zákazníků v bezpečí. Naštěstí se v tomto můžete velmi často spolehnout právě na využívané e‑mailing nástroje. Ty mají jak kvalitně vyřešené zabezpečení, tak data o vašich zákaznících již k dispozici, a navíc i údaje o tom, jak lidé interagují s newsletterovými rozesílkami. Porozhlédněte se proto, zdali váš e‑mailingový nástroj odesílání SMS umožňuje.
Druhým faktorem výběru může být cena. Náklady na odeslání jedné SMS je o více než řád dražší, než je cena za odeslání jednoho e‑mailu v newsletterové rozesílce.
V igloonetu používáme k rozesílání e‑mailů i SMS Mailkit. Ten poskytuje maximální zabezpečení dat a na rozdíl od některých konkurenčních nástrojů nemá geografické omezení. Jsme tedy schopni posílat SMS kampaně našich klientů i na zahraniční telefonní čísla.
Mezi další dobré nástroje k odesílání reklamních SMS zpráv na českém trhu patří například Mail Komplet nebo Ecomail.
Legislativní okénko
Raketový rozvoj SMS marketingu po roce 2000 vedl k opravdu divokým časům, které v mnohých zemích stále přetrvávají. Kvůli absenci legislativy je možné v některých státech legálně zasílat SMS zprávy na automaticky generovaná telefonní čísla.
Například v USA se můžete stále setkávat s případy, kdy vám na nové telefonní číslo začnou téměř okamžitě přistávat reklamní zprávy. Tímto je ale porušován Telephone Consumer Protection Act (TCPA), který má takovému chování zabránit. Mezi lety 2015–2019 udělil americký regulátor pokuty za téměř 208 milionů dolarů. Kolik se mu podařilo vybrat? Podle The Wall Street Journal chabých 7 tisíc.
Neoprávněné nebo dokonce podvodné SMS zprávy dlouhodobě zhoršují obrázek tohoto kanálu i u nás. Jedním z posledních případů bylo zasílání podvodných SMS, kde se odesílatel vydával za Českou poštu a posílal odkazy vedoucí na ruskou doménu.
Americké uživatele chrání TCPA. Nás zákon č. 480⁄2004 Sb., novelizovaný na jaře 2022. Ošetřuje další problematické části telemarketingu a zavádí pro odesílatele reklamních SMS nové povinnosti.
Pro marketingové SMS platí stejná pravidla jako pro newslettery. Na základě oprávněného zájmu můžete posílat marketingová sdělení skrze SMS pouze zákazníkům. Do druhé skupiny potenciálních adresátů patří ti, co se na webu přihlásili k odběru skrze formulář na webu.
Další povinnosti odesílatele SMS kampaní:
- uvést, že SMS je obchodní sdělení (umístěním „OS:“ na začátek zprávy),
- jasně označit odesílatele zprávy,
- přidat odkaz na odhlášení z odběru SMS zpráv (variantou pro odhlášení by správně měla být i možnost odepsat na danou SMS zprávu specifickým textem, který se odešle na číslo odesílatele).
Morální mini-okénko
Zasíláním SMS se dostáváte zákazníkovi do jeho telefonu a vlastně jej nutíte s vaší zprávou nějak interagovat. Proto je vhodné je zasílat pouze v době, kdy předpokládáte, že ho to bude nejméně rušit (samozřejmě ne na úkor výkonu kampaně).
Představte si ovšem hypotetickou situaci, že okolo deváté večer sedíte s partnerem či partnerkou na večeři a do toho vám pípne SMS s výzvou k přikoupení pracího prášku. To není dojem, který jako značka chcete zanechat.
Proto u našich klientů zasíláme reklamní SMS pouze v pracovní dny od 9:00 do 17:00. Nechceme totiž poškozovat brand klienta.