Jak analyzovat úspěšnost SEO – zamyšlení nad správnými KPI

Jednou z nejdůležitějších částí každé marketingové činnosti by měla být schopnost sledovat a vyhodnocovat její výsledky. A způsob vyhodnocování se stejně jako SEO samé stále vyvíjí.

Měření pozic

Historicky nejstarší, ale stále oblíbený způsob je měření pozic toho, co pokládáme za hlavní klíčová slova stránek.

Proč to nemusí být vypovídající: Stránku se nám sice podaří ve výsledcích vyhledávání dostat na přední pozice, nemáme ovšem lákavý titulek, popis, ani nepoužíváme structured data. Stránka tedy není pro hledajícího zajímavá a on na ni ve výsledcích vyhledávání neklikne. Například se nám podaří „rankovat“ nerelevantní stránku, kde lidé nenajdou, co si představovali a okamžitě tedy stránky opět opustí bez provedení zamýšlené akce (například nákup, zanechání kontaktu, přečtení více stránek). Navíc Google se snaží výsledky vyhledávání nejen lokalizovat, ale vyloženě přizpůsobit každému hledajícímu. Tyto a pár dalších problému výborně popsal Dr. Pete.

Pokud chceme pozice měřit, měli bychom se taky zamyslet jakým způsobem.

Návštěvnost z neplaceného vyhledávání a odvozené metriky

Měření pozic může být zatíženo velkým množstvím „balastu“, co můžeme měřit místo něj? Od měření pozic došlo časem k posunu k měření návštěv z neplaceného vyhledávání, které se na konkrétní slovní spojení, celkové nebrandové výrazy v porovnávání s brandovými.

Proč to nemusí být vypovídající: Not provided. Už loni u mnoha stránek dosáhlo takové úrovně, že je tento způsob určování brandové a nebrandové návštěvnosti a vůbec návštěvnosti na určitá klíčová slova nemožný. Odbočení: Pořád jsou bohužel SEO konzultanti, kteří toto za problém nepokládají. Vysvětlení důvodů by bylo na samostatný článek, v podstatě bych však pouze překládal přednášku Annie Cushing z letošního Mozconu. Ze stejných důvodů nemůžeme samozřejmě použít na dopočítání not provided ani data ze Seznamového vyhledávání.

Obchodně cílené metriky

V poslední době je čím dál víc v kurzu navázání SEO aktivit na obchodní cíle a obecnější KPI. SEO aktivity by tedy měly mít přímý vliv na cíle společnosti (u e-commerce nejčastěji zisk).

Proč to nemusí být vypovídající: Je potřeba definovat, co ještě spadá pod práci SEO týmu a jaké jsou jeho možnosti. Mají mít na starosti i optimalizaci konverzního poměru? Jsou však věci, za které nemůže být SEO tým odpovědný nikdy – těmi je například změna skladby zboží, cenová politika a zákaznická podpora. Každá z těchto činností má velký vliv na cíle společnosti nehledě na to, zda návštěvník přišel z newsletteru, PPC, či neplaceného vyhledávání.

Co mají všechny výše uvedených metriky společného? Zaměřují se příliš úzce na jednu věc. Správná otázka by podle mě totiž neměla znít: „Jakou metriku sledovat?“, ale „Jaký mix metrik sledovat?“ Reportování by na jednu stranu mělo být, co nejjednodušší a zaměřovat se pouze na to nejdůležitější, na druhou ovšem nesmí dávat klapky na oči.

V tomto případě se celkem držím systému ABO - acqusition, behaviour, outcomes. V nejobecnějším případě, kdy pro klienta nemají větší smysl vlastní rozdílné KPI, používám tyto:

Zásady vyhodnocování

U všech metrik sleduji trend, nikoliv přesná čísla, jelikož tímto způsobem mohu zjistit, jestli to, co dělám přináší v průběhu času výsledky.

Žádná z těchto metrik mi nedá sama o sobě vědět, zda „dělám SEO správně“, nebo ne. Každá z nich mi může posloužit k odhalení mezer, či příležitosti.

Vše porovnávám s ostatními zdroji. Klesla návštěvnost z neplaceného vyhledávání? Třeba na ní jen více parazituje PPC reklama. To se však bez porovnání nikdy nedozvím. Má neplacené vyhledávání vyšší míru okamžitého opuštění než PPC? Můžu zjistit pravděpodobný důvod.

Co ještě může výsledky SEO snažení ovlivňovat?

Oproti dřívějšímu období se snížilo sledované KPI. Znamená to, že „děláte SEO špatně“, nebo jste rovnou dostali „algoritmickou penalizaci“? Možných důvodů je daleko více:

Jak zjistíte, jestli nejsou výsledky zatíženy těmito problémy:

S jakými KPI u hodnocení SEO úspěšnosti nejraději pracujete vy?

Líbil se vám článek? Díky za sdílení.
Exit mobile version