Firemní Facebook stránka - Jak začít?

Jindřich Fáborský   15. 12. 2011


Láká vás potenciál sociální sítě Facebook pro podporu vašeho podnikání? Nebo jste již učinili první (pro některé poslední) krok - tedy registraci Facebook stránky? Úspěšná prezence společnosti na sociální síti skutečně nekončí registrací profilu či v horším případě nekonečným hlásáním, jak skvělé jsou vaše produkty.

Článků, tutoriálů, prezentací a dalších multimédií, které radí jak mají společnosti přistupovat k Facebooku je celá řada, málokdy však tyto zdroje přinesou konkrétní doporučení bez zbytečného teoretizování.

Zaměříme-li se na Facebook marketing, proč si nenechat poradit přímo od lidí z Facebooku? Nejen začátečníkům může posloužit taktický plán pro první tři týdny působení společnosti na této sociální síti s názvem - Průvodce obchodního úspěchu na Facebooku (orig. Guide to Business Success on Facebook). Originál této příručky si můžete stáhnout na oficiálních stránkách Facebook Marketing Solutions a to zde ve formátu PDF. Příručka nabízí vedle naprosto základních myšlenek i pokročilé tipy, a tak jsem se rozhodl ty nejlepší přeložit a doplnit našimi zkušenostmi.

Týden č.1. Založte a ukažte svou Facebook stránku

  • Definujte si přesně cílovou skupinu a ověřte zdali je tato cílová skupina na Facebooku.
  • Pokud vaše společnost ještě nemá stránku na Facebooku, založte ji na adrese facebook.com/page - vyplňťe maximum informací a přidejte fotky. Vyplnění všech dostupných informací o firmě zvýší šance na zobrazení ve vyhledávání na Facebooku.
  • Vytvořte první status a přemýšlejte nad tím co, kdy a jak budete publikovat vzhledem k vaší cílové skupině.
  • Na svou stránku ze začátku pozvěte zaměstnance, přátele, partnery a zákazníky. Osobně však doporučuji zákazníky a partnery zvát až do zaběhnuté stránky s určitou historií, počtem fanoušků a vytvořeným obsahem.
  • Rezervujte si svoji vlastní adresu ve tvaru facebook.com/vasefirma. To můžete provést, pokud máte alespoň 25 fanoušků.
  • Nebojte se vložit adresu vaší facebook stránky na klasické propagační materiály - vizitky, firemní dokumenty, patičky v emailu, materiály uvnitř prodejny či kanceláře.

Týden č.2. Oslovte cílovou skupinu a jejich přátele

  • Komunikujte se svými fanoušky alespoň jednou nebo dvakrát týdně. Publikujte obrázky a videa, ptejte se na otázky a získávejte zpětnou vazbu. Tak zní doporučení Facebooku. V praxi je komunikace klíčovým bodem celého marketingu na Facebooku a více se jí věnujeme např. v našich materiálech z přednášek.
  • Zkuste nabídnout slevy, akce a exkluzivní nabídky jen pro fanoušky. I zde je to o kreativitě - odměňte každý týden nějakého fanouška, odměňte fanoušky, kteří s vámi komunikují, nabídněte slevu prvním 5 fanouškům, kteří se vyfotí s vaším produktem .…
  • Vyzkoušejte reklamu na Facebooku alespoň s minimálním rozpočtem. Experimentujte s různým cílením dle bydliště uživatelů, zájmů, širšího zaměření zájmů a demografických metrik. Přečtěte si více o Facebook reklamách a jejich optimalizaci.
  • Experimentujte s různými variantami reklamních textů a obrázků. Facebook doporučuje vyzkoušet 5 až 10 různých kombinací a porovnat jejich výslednou cenu za proklik a cenu za konverzi.
  • Zvažte vytvoření vstupní/uvítací stránky (orig. Welcome tab či Landing page), která může podstatně zvýšit šanci, že se uživatel stane vaším fanouškem. Podívejte se na úspěšné příklady vstupních stránek. Příkladů můžete najít celou řadu, stačí zadat do vyhledávače např. „Best Facebook landing pages“. 

Týden č.3. Učte se a optimalizujte

  • Nahlédněte a poučte se z dat z oficiálních přehledů. V nastavení Facebook stránky naleznete volbu Přehledy. Podívejte se, jak uživatelé reagují na vaše příspěvky, co mělo nejvyšší a nejnižší úspěch. Opakujte úspěšné formy komunikace a vyvarujte se nudným příspěvkům, které zůstaly bez odezvy. 
  • Naplánujte si reporty z reklam a nadále je optimalizujte s cílem zvýšit jejich výkonnost (cenu za proklik, CTR, cenu za konverzi). Pokud směřujete své reklamy i na webové stránky, doporučujeme všechny reklamní texty označkovat nástrojem Google URL Builder a měřit jejich výsledky separátně pomocí Google Analytics.
  • Opatřete své webové stránky některým ze sociálních pluginů. Můžete tak získávat nové fanoušky přímo z webových stránek. Doporučujeme zvolit Like Button či Like Box.
  • Zapojte fanoušky do diskuse. Facebook v tomto bodě radí konvertovat fanoušky v platící zákazníky, což je sice krásně motivační ale samo o sobě k ničemu. Čeká vás dlouhodobá práce s fanoušky a vaším cílem by mělo být v první řadě vytvoření či prohloubení vztahu uživatelů s vaší firmou. Ukažte lidem kdo, jak, kdy a proč vyrábí produkty, které jim nabízíte. Ukažte zákulisí a dejte firmě lidskou tvář. Zapojte fanoušky do hry a zeptejte se, co oni očekávají, že budete dělat. Zeptejte se, jak si oni představují booklet vašeho nového CD či náplň jazykových kurzů. Kdo jiný to má vědět nežli vaši zákazníci? Velmi podobný názor má např. Roman Hřebecký, byť v tomto článku v kontextu nového řadícího algoritmu vyhledávače Google. Doporučuji přečíst. 

Marketing na sociálních sítích je velmi rozsáhlé téma a tento článek tvoří jen malou část skládanky úspěšné prezence společnosti na Facebooku. Není sporu, že Facebook nabízí obrovský potenciál bez ohledu na to, jak velká vaše firma je a jak velký má rozpočet na marketing. Takže? Buďte kreativní, chtějte něco dělat, učte se a komunikujte. Marketing se mění. 

Tento článek byl vytvořen na základě oficiální přiručky s názvem Guide To Business Success on Facebook. Můžete si ji ve formátu PDF stáhnout ze stránky Facebook Marketing Solutions, na které rovněž naleznete další výukové materiályzajímavé případové studie. Pokud hledáte další inspiraci a tipy pro marketing, vřele doporučuji seriál magazínu Mashable o Facebook marketingu. V našich prezentacích a školeních se snažíme poskytovat konkrétní tipy a doporučení firmám pro práci se sociálními sítěmi. Materiály dáváme k dispozici zdarma a jsou k nalezení např. na našem Slideshare profilu.

Zajímavé zdroje pro další informace

  1. Oficiální stránka Facebook Marketing Solutions
  2. PDF příručka Guide To Business Success on Facebook
  3. PDF příručka Best Practice Guide Marketing on Facebook
  4. Rozsáhlý seriál Mashable o Facebook marketingu
  5. FBAdTactcics.com - Tipy a triky pro Facebook reklamy
  6. AllFacebook.com - Marketing, podnikání a obecné novinky na Facebooku

 

Zařazeno v Marketing

5 komentáře

  1. Divne

    To je teda veta:
    Na svou stránku ze začátku pozvěte zaměstnance, přátelé, partnery a zákazníky na vaší stránku. Osobně však doporučuji zákazníky a partnery zvát až do zaběhnuté stránky s určitou historií, počtem fanoušků a vytvořeným obsahem.
    Nejenze si ji po sobe autor neprecetl, navic dodatkem osobni zkusenosti rusi svoje predchozi doporuceni.

    Ma to cenu vubec cist dal?:)

    1. Autor Jindřich Fáborský

      Děkuji za oznámení chyby. Nikdo není neomylný a já už vůbec ne :-). Dodatkem své osobní zkušenosti však neruším své doporučení, ale doplňuji či upravuji doporučení Facebooku. Nedoporučil bych zvát zákazníky např. v newsletteru na Facebook stránku s jednociferným počtem fanoušků. Ale je to jen taková drobnost 🙂 Přeji pěkný večer.

  2. Požitkář

    Nikde tam nepíšete o zabezpečení. Jak zabezpečit, aby mi stránku nemohl nikdo modifikovat? Něco jako soukromí u profilu.

    1. Autor Jindřich Fáborský

      Dobrý den, to je určitě dobrý námět na článek, protože téma bezpečnosti stránky na Facebooku začíná být poměrně aktuální. V tomto článku se základním doporučením jsem se této problematice nemohl věnovat, ale rád vám poradím. Se stránkou mohou manipulovat či jí uplně vymazat pouze správci. Je potřeba správce stránky udělovat dalším uživatelům jen v případě opravdové nutnosti. Pokud dojde k nějakému zneužití/zcizení Facebook stránky nikdy nebudete vědět, který správce za to byl zodpovědný. Taková věc se může stát velmi rychle, např. když některému ze správců ukradnou počítač. U velkých projektů toto řešíme určitou bezpečností politikou. Pokud je některému správcovi FB stránky odcizen počítač (či podobná situace) jsou mu okamžitě jiným správcem odebrána práva k dané stránce. Pomohla vám taková odpověď?

  3. Tomáš Halada

    Zdravím Vás,

    když tu řešíte bezpečnost, rád bych se zeptal na Vaše zkušenosti s řešením řekněme ne přímo zneužitého jména, ale spíš nevědomě použitého.

    Opakovaně máme zákazníky, u kterých při zakládání nebo nastavení firemních stránek zjišťujeme, že jejich „ideální“ adresu facebook.com/něco používá někdo jiný, přestože je to název cizí firmy (firmy našeho zákazníka) nebo dokonce registrovaná obchodní značka apod. A nebo je na ideální adrese zkrátka jen nějaký pokus s 1 fanouškem a žádným obsahem, ale je prostě zabraná.

    První problém je v kontaktu na správce - někdy možnost zprávy stránce, někdy nic, a pokud nejsou uvedené jiné kontakty, máme smůlu. Respektive nemáme, další možností je řešit to přes facebook, jenže to je další problém.

    Řešíte tohle nějak? Máte nějaké tipy?

    Pokud se nám podařilo zkontaktovat správce, obvykle už nebyl problém domluvit se, že si svoji adresu změnil nebo pokusnou stránku rovnou zrušil. Ale pokud ne?

    Díky za tipy


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.