Influencer marketing: Proč vám Jirka Král neodpověděl na e-mail

Adéla Lišková   2. 10. 2017


Influencer marketing je buzzword, ale rozhodně se nehodí pro každý byznys. Pokud jej chcete brát vážně, zapomeňte na bezplatnou spolupráci. Stanovte si společná očekávání, definujte své požadavky a oslovujte rovnou agenty.

Blogeři, youtubeři, vlogeři, gameři, Instagrameři - zkrátka influenceři. Říkat jim můžeme jakkoli, ale jedno mají společné: jejich jméno prodává a jejich vliv na věkovou kategorii 13 - 35 je čím dál silnější. A není divu, autentické doporučení od kamarádek a známých (a těmi influenceři pro své diváky jsou) zkrátka funguje lépe, než jakákoli reklama v tradičních médiích.

Holky z pražské Medio Academie mi na čtvrtečním školení předaly hned několik rad, na které je dobré myslet, pokud se rozhodnete pro propagaci své značky využít feed influencera. Tohle jsou podle mě ty nejzásadnější.

1. Nic není zadarmo

Doby, kdy byli influenceři vděční za zásilku deodorantů zdarma, skončily. Tedy ne tak úplně, pokud máte štěstí a trefíte se jim do vkusu. V takovém případě ale nečekejte, že můžete influencerovi diktovat, jak má produkt vyfotit nebo po něm následně chtít statistiky o příspěvku.

Za dosah se platí a cena za fotku se samozřejmě liší podle počtu followerů kanálu daného influencera a především podle ceníku, který vám jistě rád na vyžádání zašle. Už od 2000 followerů si blogeři můžou za fotku účtovat klidně tisíc korun. U těch s desítkami tisíc followerů si připravte až desetinásobek.

2. Stanovte si KPIs

Vždy si určete, co od dané spolupráce očekáváte a podle toho zvolte její formu. Jde vám o navýšení počtu fanoušků? Nechte influencera uspořádat soutěž s podmínkou lajknutí vaší stránky příslušného kanálu. Jde vám o návštěvnost na webu? Nechte influencera sdílet (řádně otrackovaný) odkaz na váš e-shop.

Vždy si před začátkem spolupráce ujasněte, které metriky vám má influencer po skončení kampaně vyprintscreenovat. Ne všechny, jako třeba statistiky z Instagram stories, jsou zpětně dohledatelné.

3. Nepodceňte první dojem

Dejte si záležet na tom, jak a s čím influencera oslovujete. Zřejmě nebudete chtít těhotné blogerce nabízet spolupráci na propagaci značky alkoholu. Projděte si dopředu kanály oslovovaných influencerů a snažte se žádost o spolupráci personalizovat na míru. Uvidíte, jaký uděláte v záplavě e-mailů dojem, když pochválíte blogerce fotky z nedávné dovolené, nebo popřejete hodně štěstí té, co se právě vdala.

V prvotním e-mailu nezapomeňte představit sebe i svůj produkt a formu spolupráce, kterou od influncera požadujete. Jsou kreativní, rádi vám poradí se strategií nebo přivedou váš neúplný nápad k dokonalosti. Rozhodně neoslovujte více influencerů naráz hromadným e-mailem a tykání, aspoň v prvotní fází komunikace, vynechejte.

4. Definujte přesné požadavky

Pokud se rozhodnete jít do placené spolupráce s influencerem, nebojte se mu podrobně popsat své představy. Připomeňte mu, že příspěvek, který publikuje, bude exkluzivní a neobjeví se na něm konkurenční produkt. Stejně tak si stanovte pevné datum, do kdy a na jakém kanále bloger musí fotku vypustit.

Nebojte se nechat si poradit, influenceři mají s product placementem moře zkušeností a ví, co na jejich čtenáře funguje. Zřejmě vás ale nenechají mluvit do celkové kompozice fotky nebo videa.

5. Každá celebrita má svého agenta

Nejsledovanější influenceři, zvlášť pak ti se stovkami tisíc odběratelů, jsou zahlcováni i několika nabídkami na spolupráci denně. Mají proto svoje manažery nebo zastupující agentury. Například za v současnosti nejsledovanějšího českého youtubera Jirku Krále vyřizuje e-maily jeho bratr.

Za největšími youtube projekty v Česku potom stojí agentura Get Boost, která se na youtube specializuje. Dívčí svět blogů a Instagramů má naopak u nás na starosti agentura Elite bloggers.

Záplavou Instagramerů vám pomůže prokousat se aplikace, která za vás po zadaní požadavků vybere toho ideálního, nebo vám rovnou celý proces influencer marketingu zautomatizuje jako např. aplikace IndaHash nebo český Lafluence.

Je nutné si uvědomit, že ani influenceři nespasí špatnou značku. Jde spíše o doplňkový marketingový nástroj jinak funkčního marketingového mixu. Navíc publika většiny influencerů tvoří zpravidla ženy do 30 let, takže starší zákazníky oslovíte jen stěží.

Nicméně za zkoušku to stojí a pokud si nejste jistí v kramflecích, holky pořádají další školení už 19. října.